198 West 21th Street, Suite 721
New York, NY 10010
youremail@yourdomain.com
+88 (0) 101 0000 000
Follow Us

Veiligheidsbeleving gezocht

‘We zullen moeten zoeken naar het nieuwe normaal in de anderhalve meter samenleving’, aldus premier Mark Rutte in de persconferentie van vorige week. We kunnen er dus maar beter aan wennen, die fysieke afstand. Dit vraagt niet alleen van ons om concerten en festivals uit te stellen, maar heeft bovendien impact op onze mentale gesteldheid.

Spanning van een afstand
Zo zijn we genoodzaakt onze basale behoefte aan sociaal contact te onderdrukken. Een stevige handdruk, warme omhelzing, of sympathieke klop op de schouder? Doe dat maar even niet. Vergeet ook niet de impact op ons gevoel van veiligheid: lukt het om op veilige afstand van elkaar blijven wanneer de horeca weer open gaat? Mensen hebben behoefte aan een veilige omgeving, waarin we controle en voorspelbaarheid ervaren. Gebeurt dat niet, dan maakt ons emotionele brein overuren. En neemt de spanning toe: loop ik het virus op in dit café? Is een koffie halen wel oké? Een situatie waarin we niet meer kunnen genieten van ons favoriete café, restaurant of winkel. We willen allemaal met liefde de lokale ondernemer redden, maar wie redt ons?.

Maak veiligheid zichtbaar
Voor horecaondernemers is het bieden van authenticiteit en gastvrijheid niet meer voldoende om te overleven in het (post-)Coronatijdperk. Veiligheid wordt het nieuwe paradepaardje van succesvolle ondernemers; zij die in staat zijn om de zorgen van gasten weg te nemen, om hen te verleiden buiten de deur te consumeren. Consumenten hebben een zekere mate van bevestiging nodig om – letterlijk – de drempel over te stappen. Het is daarom aan ondernemers om veiligheid zichtbaar te maken. Voor een veilig gevoel is het belangrijk dat de omgeving overzichtelijk, beheersbaar, toegankelijk en aantrekkelijk is. Kunnen gasten makkelijk in- en uit de zaak lopen? Is het duidelijk waar zij heen moeten? Is de ruimte zichtbaar schoon? Wordt het minimale risico duidelijk gecommuniceerd? Zo zijn er tal van factoren die een rol spelen in de veiligheidsbeleving. Wanneer er optimaal ingespeeld wordt op de gedachten, gevoelens en emoties van consumenten zullen zij niet twijfelen om langs te komen voor het vertrouwde kopje koffie. Zelfs op anderhalve meter afstand.