Trendtour Rotterdam
Op donderdag 30 januari ging Consumatics op pad om te laten zien hoe actuele trends te zien zijn in de binnenstad. Uiteraard vanuit het perspectief van de onbewuste consument. Dit event gemist? We vertellen je graag over deze inspirerende middag
Trends zijn bepalend voor ons consumptiegedrag: we laten ons maar al te graag leiden door wat op dit moment ‘hot’ en ‘happening’ is. Wat maakt dan dat de ene onderneming hier perfect op weet in te spelen, terwijl de ander de gast of klant niet mee kan krijgen? Dit heeft alles te maken met een welbekend psychologisch fenomeen: beleving. Wanneer een horeca of retail omgeving perfect afgestemd is op de verwachtingen en behoeften van trendzoekende consumenten, ‘klopt’ de ervaring en voelt de consument zich begrepen en voldaan. En hier komt neuromarketing om de hoek kijken: met kennis over onbewuste processen in het brein kunnen we verklaren wat mensen willen en wanneer ze dit willen – voor nu en voor de komende jaren.
Tijdens de trendtour gingen we dieper in op de link tussen het onbewuste brein en trends in hospitality & retail. Wat geeft consumenten een goed gevoel? Wanneer voelen ze zich begrepen? Waardoor worden ze geprikkeld? En wat zegt dit alles over het concept? Het thema van deze middag was dan ook “Door de ogen van de consument: beleving telt!” In de binnenstad van Rotterdam keken we door de ogen van de (onbewuste) consument naar de trend(s) en belevingsfactoren binnen negen verschillende concepten. Beginnend met een verantwoorde shared lunch en eindigend met een gezellige borrel.
De deelnemers uit verschillende branches werden tijdens de trendtour verrast door hun verscherpte blik op omgevingsfactoren die van invloed zijn op de beleving van trends. Een goedlachse, kritische en betrokken groep, waarbij het enthousiasme over neuromarketing alleen maar verder is toegenomen. Is jouw interesse ook aangewakkerd? Bel of mail dan met Josefien ten Have.