198 West 21th Street, Suite 721
New York, NY 10010
youremail@yourdomain.com
+88 (0) 101 0000 000
Follow Us

Retailers: het is tijd voor een nieuwe manier van onderzoek doen

Heb je wel eens een VR bril opgehad? Dan herken je vast de klamme handjes wanneer je over een plank tussen de wolkenkrabbers moet lopen. En de angst om vervolgens naar beneden te springen. Je laat jezelf toch niet te pletter vallen?! De overtuigende kracht van Virtual Reality (VR) maakt dat menselijk gedrag goed bestudeerd kan worden in een virtuele omgeving. De VR tool OSQAR biedt een mobiele, variabele en realistische testlocatie, waarmee je juist in deze tijd slim onderzoek kunt doen.  

VR is oorspronkelijk ontwikkeld voor entertainment, maar wordt tegenwoordig ook gebruikt voor educatieve en zakelijke doeleinden, zoals productontwikkeling, training en onderzoek. Met VR kunnen mensen getest worden in een driedimensionale wereld, die de werkelijkheid dusdanig benadert dat de reacties gelijk zijn aan het gedrag in de echte wereld. Zo wordt VR steeds vaker ingezet om de medische zorg te ondersteunen, bijvoorbeeld door patiënten tijdens een pijnlijke behandeling onder te dompelen in een VR spel.

Betrouwbaar en levensecht
Het bestuderen van gedrag in VR heeft twee belangrijke voordelen. Ten eerste kun je betrouwbaar testen doordat je volledige controle hebt over de omgeving en elementen naar gelang kan aanpassen. Daarbij kan elke handeling en lichamelijke activiteit nauwkeurig bijgehouden worden. Ten tweede biedt VR de mogelijkheid tot immersie; dat is de illusie dat gebruikers zich bevinden in een virtuele omgeving door het gebruik van driedimensionale beelden, geluid en andere stimuli. Als gebruikers vervolgens ervaren dat de virtuele omgeving levensecht is en daardoor realistisch reageren, is er sprake van presence. Een beeld met hoge resolutie draagt bijvoorbeeld bij aan immersie, terwijl de interactie met virtuele karakters zorgt voor een sterker gevoel van echtheid. Hierdoor zijn ervaringen in VR zo overtuigend.

Scenario’s testen
Vanuit deze gedachte heeft Consumatics OSQAR ontwikkeld, een onderzoekstool waarmee respondenten fysieke ruimtes kunnen bezoeken middels een VR headset. De headset registreert de bewegingen van het hoofd en past de beelden hierop aan, waardoor respondenten kunnen rondkijken en onderzoeksvragen kunnen beantwoorden door naar de opties te kijken die in beeld ‘zweven’. Zo kunnen er uiteenlopende scenario’s getest worden zonder dat respondenten zelf aanwezig hoeven te zijn in de testomgeving. Sterker nog: mensen kunnen vanaf hun eigen bank meedoen aan een onderzoek. Via de OSQAR app geven wij toegang tot verschillende 360-graden video’s. Deelnemers krijgen gratis een VR bril om mee te doen aan het thuisonderzoek. Zodra de smartphone in de bril geschoven wordt kunnen wij precies zien hoe zij een fysieke ruimte beleven. Denk aan een supermarkt, drogist of slijterij. Niets is te gek voor OSQAR.

Winkelervaringen onderzoeken
Winkelen is door het coronavirus veranderd: fysieke contactpunten worden minder bezocht. Een trend die al langer bestaat, maar een versnelde impact heeft gekregen door de crisis. Daarmee is ook het onderzoeken van winkelervaringen een uitdaging geworden. En dat terwijl inzicht in het gedrag van klanten juist in deze tijd essentieel is voor de omzet. Als retailer kun je in deze tijd “het nieuwe winkelen” beter mogelijk maken door onderzoek met de VR bril. Zo kun je de winkelomgeving naar de klant thuis toe te halen en het onbewuste gedrag van consumenten met de VR bril meten; de ene keer in de rij voor de kassa, de andere keer tussen de kledingrekken. Op deze manier maakt VR consumentenonderzoek leuker en makkelijker. Voor een toekomstbestendige en succesvolle winkel.

Wil je meer weten over onze VR tool of zelf een onderzoek laten uitvoeren met OSQAR? Neem dan contact op met Josefien ten Have (josefien.tenhave@consumatics.nl).