198 West 21th Street, Suite 721
New York, NY 10010
youremail@yourdomain.com
+88 (0) 101 0000 000
Follow Us

Brand Monitor | Ik hou van Hoorn

 

 

 

 

 

De vraag

Hoorn is een prachtige culturele stad in Noord-Holland, waar je ook nog eens heel goed kan winkelen en lekker uit eten kan gaan. De citymarketeer van Hoorn wilde graag weten hoe bewoners en bezoekers van Hoorn de stad ervaren en waar het onderscheidende karakter in wordt beleefd ten opzichte van andere grote steden in Noord-Holland. Waar ligt de kracht en waar liggen mogelijkheden om verder onderscheidend te zijn als stad en zo de aantrekkingskracht nog verder te vergroten. Daarnaast worden er allerlei initiatieven ondernomen in de stad, waarbij de kosten altijd wel duidelijk zijn, maar de baten meestal niet. De vraag was daarom: draagt zo’n initiatief eraan bij dat er anders naar de stad wordt gekeken? Door dit meetbaar te maken kon onderbouwd bepaald worden of dit initiatief volgend jaar weer ondernomen zou worden.

De methode

Merken worden, net als mensen, geassocieerd met bepaalde persoonlijkheden. Merkpersoonlijkheid is dan ook te definiëren als “de set van menselijke karakteristieken die geassocieerd worden met een merk”. Dit heeft de kracht om een merk te onderscheiden van andere merken in diezelfde categorie. Onze Brand Monitor is gebaseerd op de “Dimensions of Brand Personality” van J.L. Aker, een wetenschappelijke methode voor het in kaart brengen van persoonlijkheidskenmerken die toegekend worden aan o.a. merken. Naast deze persoonlijkheidskenmerken hebben we gekeken of zeven beschrijvingen zoals cultureel, sportief, winkelstad, passend gevonden worden bij Hoorn. We hebben dit vergeleken met hoe er gekeken wordt naar Alkmaar, Haarlem en Amsterdam en de Brand Monitor afgenomen bij de schaatsbaan om dat effect in kaart te brengen.

Het resultaat

Uit het onderzoek kwam naar voren dat Hoorn wordt gezien als een “oprechte”, “verfijnde” en “competente” stad. Van de zeven pijlers wordt de stad het meest gezien als cultureel en als winkelstad. Hoorn wordt gezien als het meest “nautisch” van de steden en wordt gezien als meer “eerlijk” dan Amsterdam. Bij de schaatsbaan was een duidelijke lijn zichtbaar dat mensen meer uitgesproken zijn over Hoorn. Dit was een bevestiging dat initiatieven zoals deze werken om Hoorn meer op de kaart te zetten!

Next Project