De vraag
Jacobs Douwe Egberts Professional creëert waardevolle momenten. In de zorg wilden ze graag een hun aanbod nog meer afstemmen op de gast, patiënt of cliënt en echt op maat bedienen. Om te weten wat deze koffiedrinkers onbewust wilden, is Consumatics ingeschakeld.
De methode
Consumatics heeft bij zes locaties vooronderzoek gedaan. Tijdens een expert visit is in kaart gebracht hoe patiënten en cliënten de dag ervaren. Ook zijn familieleden en medewerkers geïnterviewd. De resultaten lieten zien dat mensen aandacht misten, zeker in de middag. Conceptontwikkelaar Pim Pelser van Brandvitamins heeft een brainstorm gecoördineerd op basis van het vooronderzoek voor D.E. en enkele samenwerkingspartners van hen. Samen is de groep gekomen op het concept Carista. Dit is een vrijwilliger van de zorginstelling die verrijkt wordt met tools van DE om de mensen een leuke middag te geven. Carista’s zijn samen verenigd in een online community. Dit concept is vervolgens bij twee zorginstellingen getest waar Douwe Egberts koffie wordt geschonken.
Het resultaat
Een Carista is een vrijwilliger die met behulp van koffie, thee en aandacht zorgt voor een waardevol en warm moment en een thuisgevoel voor bewoners van kleinschalige zorginstellingen. Dit doet de vrijwilliger met behulp van een speciale Carista-box bestaande uit spelletjes, muziek van vroeger en nostalgische verhalen. Sander van der Linden, marketingdirecteur JDE Professional: “De combinatie van goede koffie en thee met aandacht van de Carista maakt daadwerkelijk een verschil, dat bleek al snel uit de pilot die uitgevoerd werd. Dat wij op deze manier een bijdrage kunnen leveren aan de zorg, vind ik heel bijzonder.” JDEP heeft met de Carista de Foodservice Marketing Award 2016 gewonnen.