198 West 21th Street, Suite 721
New York, NY 10010
youremail@yourdomain.com
+88 (0) 101 0000 000
Follow Us

Overleven in het corona tijdperk: Een gouden gids voor gelukzoekers

Geen terras. Je favoriete festival gecanceld. Bruiloft gaat niet door. Strandwandeling is niet oké. Kinderen schreeuwen om aandacht. Skype loopt vast. En het DUURT NOG ZO LANG. Kunnen we nog wel gelukkig zijn in deze crisis? Wetenschappers zijn het erover eens: daar moet hard voor gewerkt worden! Niet de quarantaine uitzitten en het leed ondergaan, maar je brein blijven stimuleren en uitdagen. Met onze drie gouden tips kan jouw brein optimaal functioneren in deze crisistijd.


Tip 1: Laat los & houvast

Ons brein kan slecht tegen onvoorspelbaarheid. We willen ten aller tijde het gevoel van controle hebben, ook al is het maar een beetje. Het idee dat het coronavirus zich in rap tempo verspreidt, willekeurig slachtoffers maakt en – vooral – de onwetendheid die hiermee gepaard gaat maakt ons onzeker, onrustig. Het geeft een constant gevoel van stress. Wanneer we op langer termijn worden blootgesteld aan stress wordt er roofbouw gepleegd op ons lichaam en gevoel van welzijn. Vertraging van de spijsvertering, aantasting van het immuunsysteem en het geheugen, angsten en piekeren zijn slechts een greep uit de gevolgen van langdurige stress. Daar komt nog eens bij dat mensen een selectief geheugen hebben voor negatieve gebeurtenissen, een psychologisch fenomeen dat de “negativity bias” genoemd wordt. De recente stroom aan negatieve berichtgeving komt dus hard binnen. Om niet meegesleurd te worden in het collectieve doemdenken moeten we consuminderen. Zei je Marie Kondo? Nee, het niéuws in mate consumeren. Verleg je focus van de eindeloze rampscenario’s naar berichten die houvast bieden (“supermarkten hebben de situatie onder controle” of “vandaag minder besmettingen”) om je brein positief te stimuleren. Met wat extra dopamine is het een stuk makkelijker om je angstgedachten los te laten en optimistisch te blijven.

Tip 2: Sta op & ga ervoor

Einstein zei het al in 1905: E= mc². Oftewel, Thuiszitten = Netflix & Chill (vrije vertaling). Niets mis met afleiding en ontspanning natuurlijk, maar van luiheid wordt niemand gelukkiger. Nederlands favoriete hersenwetenschapper, Erik Scherder, kan het maar niet genoeg benadrukken: een actieve leefstijl is niet alleen goed voor je conditie, maar ook voor je cognitie. Door iedere dag te bewegen zorg je voor een goede doorbloeding van de hersenen, waardoor je slimmer, sneller en geconcentreerder wordt. Lichaamsbeweging verbetert je cognitieve reserves, stemming, weerstand én vermindert stress. Laat dat nou goed uitkomen tijdens een pandemie. Daarnaast is het brein zelf een spier die getraind moet worden. Je moet ook mentaal fit blijven. Wanneer je iedere dag iets uitdagends doet maak je nieuwe zenuwcellen aan, in tegenstelling tot de eentonige prikkeling van het bingewatchen. Stap dus uit je comfortzone, klap die laptop dicht en doe wat meer push-ups. Je voelt je gegarandeerd beter! 


Tip 3: Stel een doel & doe het samen

Niet meer naar kantoor betekent niet meer vroeg opstaan, geen voorgesmeerde boterhammen, geen stropdas, nul meetings… Voor je het doorhebt loop je al weken in je pyjama rond en ben je tot laat mailtjes aan het versturen, om ’s ochtends niet je bed uit te komen. In andere woorden: je bent je routine kwijt. Waar je in het normale leven vanzelf aan het werk wordt gezet en je vrienden ziet tijdens het sporten of in het café, daar zit je nu alleen thuis. De overvloed aan tijd en het gebrek aan afleiding is een uitdaging geeft veel ruimte om te piekeren en te balen van de situatie. Een negatieve spiraal ligt op de loer. Het is daarom belangrijk om jezelf te blijven motiveren en doelen te stellen, ook al zijn deze nog zo klein. Nu heb je de perfecte gelegenheid om dingen te doen waar je eerder geen tijd voor had. Je kamer herinrichten, een online workshop volgen… en even langsgaan bij de oude buurvrouw! Want eenzaamheid en vervreemding ligt bij iedereen op de loer, maar vooral bij kwetsbare mensen en ouderen. Wist je dat eenzaamheid in hetzelfde deel van de hersenen te zien is als lichamelijke pijn? Eenzaamheid doet letterlijk pijn. Besteed je overschot aan tijd daarom aan zinvolle dingen: jezelf ontplooien en nuttig maken voor anderen. En je zult zien: geluk zit in een klein hoekje.