Terug naar overzicht

OSQAR uitgelegd door MarketingTribune

03 juni 2016

Eerste virtual reality consumentenonderzoek dat mensen thuis uitvoeren

3jun 201616:05

OSQAR is wereldwijd het eerste onderzoeksplatform dat het mogelijk maakt omvangrijke onderzoeken thuis uit te voeren met behulp van een virtual reality-bril. Respondenten hebben het gevoel alsof ze fysiek in de te onderzoeken ruimte aanwezig zijn. OSQAR, onderdeel van onderzoeks- en adviesbureau Consumatics is deze week gelanceerd met als doel ruimten en situaties beter te laten voldoen aan behoeften van consumenten.

Mensen hoeven niet naar een testomgeving toe. Dankzij de bril zien en beleven ze de winkelruimte, het kantoor, de hotelkamer of het ziekenhuis thuis vanaf de bank. De verschillende 360-graden-video’s worden via een app ingeladen op de smartphone. De respondenten schuiven de smartphone in de bril. Vervolgens lijkt het net alsof zij fysiek in de ruimte zijn. Terwijl de members de beelden zien, beantwoorden zij de relevante onderzoeksvragen die in beeld ‘zweven’. Door naar het gewenste antwoord te kijken, geven zij antwoord. Uit studies en een praktijktest blijkt volgens QSQAR dat de antwoorden nauwelijks afwijken van ‘traditioneel’ consumentenonderzoek.

‘Wij meten het onbewuste gedrag van consumenten op locatie. Stelt een andere wandkleur in de wachtkamer van een dokterspraktijk patiënten op hun gemak? En wat doet interieurbeplanting in een restaurant met mensen? Soms kost het veel geld, tijd en energie om een ruimtelijke verandering mogelijk te maken. Met OSQAR is consumentenonderzoek effectiever en efficiënter. OSQAR is een tool waarmee we fysieke ruimtes in verschillende scenario’s – een andere kleur, een andere inrichting – virtueel voorleggen aan members van ons panel. Dat doen we via virtual reality-brillen met 360-graden-video’s’, zegt innovation manager Thomas van Straaten van Consumatics.

Succesvolle pilotprojecten

Het virtual reality-onderzoek zorgt voor win-winsituaties: zowel de organisatie als de consument plukt er de vruchten van. Dat blijkt uit twee pilotprojecten met OSQAR. “Bij een horecagelegenheid van HMSHost op luchthaven Schiphol zien we duidelijke trends. Als er kisten met verse groenten en fruit zijn uitgestald, neemt de bereidheid om iets te kopen toe. Daarnaast zien we dat de keuze voor een vitaminerijk drankje zoals een groente/fruitsapje toeneemt, terwijl de behoefte aan een alcoholisch drankje minder wordt”, zegt Van Straaten. “Uit het project voor Jacobs Douwe Egberts blijkt dat een zaak sneller wordt gezien als een gelegenheid met kwalitatief goede koffie als het Douwe Egberts-logo op diverse manieren buiten zichtbaar wordt gemaakt.”

Iedereen mag en kan meedoen

OSQAR leent zich goed voor de retail, gezondheidszorg en hospitality. Iedereen kan zichzelf aanmelden als panellid door de app OSQAR op de smartphone te downloaden (Play Store en App Store). De deelnemers die het onderzoek steunen maken kans op producten en gratis dagjes weg. Elke smartphone is geschikt voor het vernieuwende thuisonderzoek. Wél hebben de deelnemers een virtual reality-bril nodig. Consumatics stelt nog zeker duizend brillen gratis beschikbaar aan mensen die ook willen deelnemen, maar op dit moment nog geen hightech bril hebben. Voor meer informatie over deelname kunnen mensen contact opnemen.