Terug naar overzicht

OSQAR uitgelegd door de Gelderlander

19 juni 2016

VR-bril gaat winkels helpen om meer te verkopen

Frank Lindner

Als eerste in de wereld gaat het Nederlandse Consumatics virtual reality gebruiken voor consumentenonderzoek. ,,We zouden kunnen uitzoeken hoe mensen zich prettiger voelen in een ziekenhuis of tandartsstoel."

In de virtuele realiteit kunnen we de omgeving ook tweaken en kijken hoe mensen daarop reageren - Thomas van Straaten

Voilà! Staat de verslaggever een tel geleden nog in een gewone kamer, een seconde later is hij geteleporteerd naar Schiphol, meer specifiek: etablissement Harvest Market. Ik loop rond, draai het hoofd en zie uitnodigende schappen vol fruit, smoothies en drankjes. Verderop bereidt het personeel verse broodjes. Plots verschijnt bovenaan het blikveld een stelling. ,,Ik voel mij hier op mijn gemak." 

Ik beweeg mijn ogen richting oordeel 'mee eens', een van de vijf keuzevakjes. Gehoorzaam beweegt de cursor mee. Door het fixeren van de ogen, loopt de cursor in een seconde of twee vol en wordt mijn keuze opgeslagen. Volgende vraag! ,,Cool hè?"zegt Thomas Vedder van onderzoeksbureau Consumatics, als de verslaggever vijf minuten later de virtualrealitybril afzet. 
 

Revolutie

Want uiteraard bevind ik me niet écht op de nationale luchthaven. ,,Dit is OSQAR, spreek uit als Oscar, de revolutie op het gebied van consumentenonderzoek." Het acroniem staat voor 'Off Site Query and Research', ongeveer te vertalen als 'vraagstelling en onderzoek niet ter plekke'. Bedenker is collega Thomas van Straaten, innovation manager bij Consumatics. 

Dankzij OSQAR hoeven we consumenten niet langer mee te nemen naar het restaurant, winkel, ziekenhuis of andere locatie die we willen onderzoeken, vertelt hij. ,,Door de VR-bril kan dat voortaan gewoon thuis op de bank." OSQAR maakt consumentenonderzoeken niet enkel gemakkelijker. ,,In de virtuele realiteit kunnen we de omgeving ook tweaken en kijken hoe mensen daarop reageren."


Pilot

Dat gebeurt in een andere pilot, waarbij in een koffiebar voor de ene testgroep alle merkuitingen van Douwe Egberts van de muren, posters en parasols zijn verwijderd. Bij de andere niet. Van Straaten: ,,De mensen die het koffiemerk wél zagen, geven aan beduidend meer zin in koffie te hebben en beoordelen de kwaliteit ervan als hoger."

Bij de lunchzaak op Schiphol werd de werkelijkheid eveneens aangepast. ,,Als er kisten met groenten en fruit staan uitgestald, kopen bezoekers sneller. Ook kiezen ze eerder een fruitsapje dan iets met alcohol." Vraag is uiteraard of de werkelijkheid voldoende wordt nagebootst. Dat blijkt grotendeels het geval, stelt Consumatics, uiteraard wederom op basis van research. ,,In het echt blijken mensen iets positiever, een paar procent."

Onvolmaakt
 

Dat komt waarschijnlijk doordat tasten en ruiken in VR niet kan. De technologie is verder nog onvolmaakt. Het beeld blijft relatief onscherp, individuele pixels zijn nog te onderscheiden. Verder vullen Consumatics 360-gradenvideo's niet het gehele blikveld. Het bureau, dat ruim een jaar over de ontwikkeling van OSQAR deed, heeft hoge verwachtingen. ,,Er zijn onderzoekers op universiteiten die virtual reality gebruiken, maar dit wordt nog nergens op de wereld zo gedaan. Wij menen dat dit de toekomst van consumentenonderzoek is." 

Consumatics ziet met name mogelijkheden in de retail, gezondheidszorg en hospitality. Hoe voelen mensen zich meer op hun gemak in een tandartsstoel of ziekenhuis? Nadrukkelijk wordt gekeken hoe de technologie in het buitenland kan worden uitgerold.

 

Testpanel

Om de noviteit succesvol te maken zijn wel voldoende Nederlanders nodig die willen meedoen. Vandaar dat minstens duizend mensen worden gezocht voor een testpanel. Zij moeten een app downloaden en krijgen een kartonnen bouwpakketje opgestuurd waarmee hun iPhone of Android-smartphone simpel tot VR-bril kan worden omgebouwd. Inmiddels zijn ruim vijfhonderd deelnemers gevonden.

De technologie werkt in ieder geval bijzonder intuïtief, oordeelt de verslaggever op basis van de demonstratie. Na het opzetten wijst alles zichzelf. ,,We hebben OSQAR op Schiphol getest bij een groepje oudere Britten", lacht Van Straaten. ,,Zij hadden niet eens een smartphone, maar waren er meteen verknocht aan."