Terug naar overzicht

OSQAR uitgelegd bij Frankwatching

22 juni 2016

CONSUMENTENONDERZOEK MET VIRTUAL REALITY

Consumatics lanceert OSQAR!
Wereldwijd het eerste consumentenonderzoek met virtual reality dat mensen thuis uitvoeren

Consumentenonderzoeken gaan voortaan plaatsvinden in Virtual Reality. De innovatieve onderneming Consumatics lanceerde begin juni de app OSQAR, waarbij members van een onderzoekspanel thuis vragen beantwoorden over concepten of merken met een virtual reality bril op. OSQAR is wereldwijd het eerste onderzoeksplatform dat het mogelijk maakt omvangrijke onderzoeken thuis uit te voeren met behulp van een virtual reality-bril. Ik sprak met Wenda Kielstra, oprichtster en mede-eigenaar van Consumatics, die mij het concept uitlegde.

ALLEREERST, WAT IS CONSUMATICS?

“We brengen onbewust gedrag van consumenten in beeld met behulp van  wetenschappelijke onderzoeken. Dat gebeurt door middel van mystery visits, literatuurstudies, experimenten en nu dus ook virtual reality,” aldus Kielstra.

HOE WERKT OSQAR, DE APP MET VIRTUAL REALITY?

Mensen hoeven niet naar een testomgeving toe. Dankzij de bril zien en beleven ze de winkelruimte, het kantoor, de hotelkamer of het ziekenhuis thuis vanaf de bank. De verschillende 360-graden- video’s worden via een app ingeladen op de smartphone. De respondenten schuiven de smartphone in de bril. Vervolgens lijkt het net alsof zij fysiek in de ruimte zijn. Terwijl de members de beelden zien, beantwoorden zij de relevante onderzoeksvragen die in beeld ‘zweven’. Door naar het gewenste antwoord te kijken, geven zij antwoord. Uit studies en een praktijktest blijkt dat de antwoorden nauwelijks afwijken van ‘traditioneel’ consumentenonderzoek. Reden genoeg dus om eens een consumentenonderzoek met virtual reality te proberen.

Klik hier om de animatievideo te bekijken.

TOF! KAN IK OOK MEEDOEN?

Iedereen mag en kan meedoen! Iedereen kan zichzelf aanmelden als panellid door de app OSQAR op de smartphone te downloaden. Door onderzoeken uit te voeren maak je kans op producten en gratis dagjes weg. Elke smartphone is geschikt voor het vernieuwende thuisonderzoek. Wél hebben de deelnemers een virtual reality-bril nodig. Consumatics stelt nog zeker duizend brillen gratis beschikbaar aan mensen die ook willen deelnemen, maar op dit moment nog geen hightech bril hebben. Voor meer informatie kunnen mensen contact opnemen: osqar@consumatics.nl

WELKE VRAAGSTUKKEN KUNNEN OPDRACHTGEVERS HIERMEE BEANTWOORDEN?

Wenda deelt een paar voorbeelden die ze nu ziet gebeuren:

Concepten worden met een 360 graden camera gefilmd. De beelden worden bewerkt (bijvoorbeeld een andere kleurstelling van een formule). Vervolgens wordt dit voorgelegd aan de members van het panel; 50% de huidige situatie en 50% de nieuwe situatie. Vervolgens wordt gemeten welke situatie het meest positief is, waarna formules keuzes kunnen maken. “En tja, wellicht had de Blokker er wel anders uitgezien als dit eerst getest was in Virtual Reality, waardoor kinderziektes er uit waren gehaald”, licht Wenda toe nadat ik deze case bij haar voorleg.

Concepten kunnen verplaatsen naar een ander land. Wil je weten hoe consumenten reageren op een concept in een ander land? De ruimte wordt in beeld gebracht en vervolgens aan de nieuwe doelgroep laten zien.

Merken kunnen het effect van hun reclamemateriaal in beeld brengen met OSQAR. Hoe ziet een horecazaak er uit met POS-materiaal en hoe zonder? Hoe reageert de consument hier op?  Zo heeft Douwe Egberts getest wat hun reclamemateriaal voor effect heeft bij een horecagelegenheid. Door buiten te laten zien welke koffie er geschonken wordt, stijgt de verwachting van de kwaliteit van de koffie!

Meer weten?
Ga naar http://osqar.nl