Terug naar overzicht

Consumatics over OSQAR in het Algemeen Dagblad

18 juni 2016

VR-bril gaat winkels helpen om meer te verkopen

Als eerste in de wereld gaat het Nederlandse Consumatics virtual reality gebruiken voor consumentenonderzoek. ,,We zouden kunnen uitzoeken hoe mensen zich prettiger voelen in een ziekenhuis of tandartsstoel."

 

"In de virtuele realiteit kunnen we de omgeving ook tweaken en kijken hoe mensen daarop reageren"

Thomas van Straaten

 

Voilà! Staat de verslaggever een tel geleden nog in een gewone kamer, een seconde later is hij geteleporteerd naar Schiphol, meer specifiek: etablissement Harvest Market. Ik loop rond, draai het hoofd en zie uitnodigende schappen vol fruit, smoothies en drankjes. Verderop bereidt het personeel verse broodjes. Plots verschijnt bovenaan het blikveld een stelling. ,,Ik voel mij hier op mijn gemak." 

Ik beweeg mijn ogen richting oordeel 'mee eens', een van de vijf keuzevakjes. Gehoorzaam beweegt de cursor mee. Door het fixeren van de ogen, loopt de cursor in een seconde of twee vol en wordt mijn keuze opgeslagen. Volgende vraag! ,,Cool hè?"zegt Thomas Vedder van onderzoeksbureau Consumatics, als de verslaggever vijf minuten later de virtualrealitybril afzet. 
 

Revolutie

Want uiteraard bevind ik me niet écht op de nationale luchthaven. ,,Dit is OSQAR, spreek uit als Oscar, de revolutie op het gebied van consumentenonderzoek." Het acroniem staat voor 'Off Site Query and Research', ongeveer te vertalen als 'vraagstelling en onderzoek niet ter plekke'. Bedenker is collega Thomas van Straaten, innovation manager bij Consumatics. 

Dankzij OSQAR hoeven we consumenten niet langer mee te nemen naar het restaurant, winkel, ziekenhuis of andere locatie die we willen onderzoeken, vertelt hij. ,,Door de VR-bril kan dat voortaan gewoon thuis op de bank." OSQAR maakt consumentenonderzoeken niet enkel gemakkelijker. ,,In de virtuele realiteit kunnen we de omgeving ook tweaken en kijken hoe mensen daarop reageren."


Pilot


Dat gebeurt in een andere pilot, waarbij in een koffiebar voor de ene testgroep alle merkuitingen van Douwe Egberts van de muren, posters en parasols zijn verwijderd. Bij de andere niet. Van Straaten: ,,De mensen die het koffiemerk wél zagen, geven aan beduidend meer zin in koffie te hebben en beoordelen de kwaliteit ervan als hoger."