Terug naar overzicht

Gelukkige Hotello's | HotelloTOP


De vraag

Afgelopen maanden heeft Consumatics voor HotelloTOP onderzoek gedaan naar de Hotello. Een Hotello is een afgestudeerde van een van de officiële hogere hotelscholen in Nederland. Waar gaan de alumni werken? In welke functies komen ze terecht en hoe lang blijven ze daar? En niet geheel onbelangrijk… Hoe gelukkig zijn ze? Het doel van het onderzoek is om de merkwaarde van de Hotello sterk neer te zetten. Als duidelijk is waar Hotello’s zich in onderscheiden en waarin ze uitblinken, is dit des te meer reden om een Hotello in dienst te nemen. En natuurlijk om er als student voor te kiezen om aan een hotelschool te gaan studeren! Het was een project dat we van begin tot eind met heel veel plezier hebben uitgevoerd. Het samenwerken met het Servicecenter4Hospitality liep gesmeerd (dat de drijvende kracht is achter HotelloTOP) en de resultaten zijn bij 800 hotello’s tijdens de Horecava heel goed ontvangen!

 

Hotello’s in Business

Om antwoord te geven op de vragen rondom het werk van Hotello’s zijn handmatig de LinkedIn profielen van 2544 Hotello’s uitgeplozen. Dat betekende vele uurtjes zwoegen en flink doorwerken voor het team, maar dan heb je ook wat! Het onderzoek leverde gave resultaten op. Zo blijkt dat 34% van de Hotello’s momenteel manager of directeur is, 25% ondernemer is en 17% in marketing of sales werkzaam is. Hoe ouder de Hotello’s, hoe hoger het percentage dat ondernemer is. Ondernemen lijkt dus met de jaren te komen, waarbij Maastricht en Den Haag significant meer ondernemers ‘opleveren’ dan de andere studies. Veel jonge Hotello’s zijn na afstuderen nog werkzaam in de hotelsector, maar bij de oudere Hotello ligt dit aantal veel lager. Oudere Hotello’s zijn juist vaker werkzaam in de productie/leverancier-sector. Dat betekent dus dat deze ambitieuze groep een groot gedeelte van de keten beslaat en impact uit kan oefenen. Ook werken de jongere Hotello’s significant vaker bij de Top100 bedrijven in de horeca.

 

Geluk

Om in kaart te brengen hoe gelukkig Hotello’s zijn, werden online korte vragenlijsten afgenomen bij bijna 600 respondenten. En wat blijkt? Hotello’s zijn erg gelukkig. Gemiddeld geven zij een 8,1 voor algemeen geluk, terwijl het gemiddelde in Nederland op 7,4 ligt. We werkten met de Oxford Happiness Scale om het mogelijk te maken deze cijfers met elkaar te vergelijken. Geluk is voor hen het zien van vrienden & familie. Daar zouden ze graag nog iets meer tijd aan besteden. Tijd voor deze gastvrije groep om vaker nee te zeggen, zodat ze ja zeggen tegen hun eigen geluk!

Volgend jaar gaan we dit onderzoek verdiepen en brengen we jullie graag weer op de hoogte. Meer weten? Zie de slides van de Horecava.

 

Je leest hier alleen de highlights van het onderzoek. We hebben nog veel meer informatie beschikbaar. Verder lezen? Neem contact op met HotelloTOP.

info.nl@hotellotop.com

Meer weten?

Wenda kan je hier alles over vertellen




Wenda Linthorst

Mede-eigenaar