Terug naar overzicht

Carista | Jacobs Douwe Egberts


De vraag

Jacobs Douwe Egberts Professional creëert waardevolle momenten. In de zorg wilden ze graag een hun aanbod nog meer afstemmen op de gast, patiënt of cliënt en echt op maat bedienen. Om te weten wat deze koffiedrinkers onbewust wilden, is Consumatics ingeschakeld. 

De methode

Consumatics heeft bij zes locaties vooronderzoek gedaan. We hebben daar met onze expert visit vragenlijst in kaart gebracht hoe patiënten en cliënten de dag ervaren. Ook is er familie gesproken en medewerkers. De resultaten lieten zien dat mensen aandacht misten, zeker in de middag. Conceptontwikkelaar Pim Pelser van Brandvitamins heeft een brainstorm gecoördineerd op basis van het vooronderzoek voor DE en enkele samenwerkingspartners van hen. Samen is de groep gekomen op het concept Carista. Dit is een vrijwilliger van de zorginstelling die verrijkt wordt met tools van DE om de mensen een leuke middag te geven. Carista's zijn samen verenigd in een online community. Dit concept is vervolgens bij twee zorginstellingen getest waar Douwe Egberts koffie wordt geschonken. 

Het resultaat

Een Carista is een vrijwilliger die met behulp van koffie, thee en aandacht zorgt voor een waardevol en warm moment en een thuisgevoel voor bewoners van kleinschalige zorginstellingen. Dit doet de vrijwilliger met behulp van een speciale Carista-box bestaande uit spelletjes, muziek van vroeger en nostalgische verhalen. Sander van der Linden, marketingdirecteur JDE Professional: “De combinatie van goede koffie en thee met aandacht van de Carista maakt daadwerkelijk een verschil, dat bleek al snel uit de pilot die uitgevoerd werd. Dat wij op deze manier een bijdrage kunnen leveren aan de zorg, vind ik heel bijzonder. JDEP heeft met de Carista de Foodservice Marketing Award 2016 gewonnen. 

 

 

 

Services with this case

Meer weten?

Wenda kan je hier alles over vertellen




Wenda Linthorst

Mede-eigenaar