Terug naar overzicht

Brand Monitor | Ik hou van Hoorn


De vraag

Hoorn is een prachtige culturele stad in Noord-Holland, waar je ook nog eens heel goed kan winkelen en lekker uit eten kan gaan. De citymarketeer van Hoorn wil graag weten hoe bewoners en bezoekers van Hoorn de stad ervaren en waar het onderscheidende karakter in wordt beleefd ten opzichte van andere grote steden in Noord-Holland. Waar ligt de kracht en waar liggen mogelijkheden om verder onderscheidend te zijn als stad en zo de aantrekkingskracht nog verder te vergroten. Daarnaast worden er allerlei initiatieven ondernomen in de stad, zo was er afgelopen winter een schaatsbaan in het centrum met een hele grote kerstboom erbij. De kosten zijn altijd wel duidelijk van dit soort dingen, maar de baten zijn dat meestal niet. Draagt zo’n initiatief eraan bij dat er anders naar de stad wordt gekeken? Als dit gemeten wordt, kan onderbouwd bepaald worden of dit initiatief volgend jaar weer wordt ondernomen of niet. 

De methode

Merken worden, net als mensen, geassocieerd met bepaalde persoonlijkheden. Merkpersoonlijkheid is dan ook te definiëren als “de set van menselijke karakteristieken die geassocieerd worden met een merk”. Dit heeft de kracht om een merk te onderscheiden van andere merken in diezelfde categorie. Onze Brand Monitor is gebaseerd op de “Dimensions of Brand Personality”van J.L. Aker, een wetenschappelijke methode voor het in kaart brengen van persoonlijkheidskenmerken die toegekend worden aan o.a. merken. Naast deze persoonlijkheidskenmerken hebben we gekeken of 7 beschrijvingen zoals cultureel, sportief, winkelstad, passend gevonden worden bij Hoorn. We hebben dit vergeleken met hoe er gekeken wordt naar Alkmaar, Haarlem en Amsterdam en de Brand Monitor afgenomen bij de schaatsbaan om dat effect in kaart te brengen. 

De resultaten

Hoorn wordt gezien als een “oprechte”, “verfijnde” en “competente” stad. Van de 7 pijlers wordt de stad het meest gezien als cultureel en als winkelstad. Hoorn wordt gezien als het meest “nautisch” van de steden en wordt gezien als meer “eerlijk” dan Amsterdam. Omdat de andere steden niet worden gezien als meer sportief, kan de combinatie met nautisch goed gemaakt worden. Denk hierbij aan watersporten o.a. Bij de schaatsbaan is een duidelijke lijn zichtbaar dat mensen meer uitgesproken zijn over Hoorn. Dit is een bevestiging dat initiatieven zoals deze werken om Hoorn meer op de kaart te zetten!

Meer weten?

Wenda kan je hier alles over vertellen




Wenda Linthorst

Mede-eigenaar