Terug naar overzicht

Zet je Virtual Reality bril eens op!

Danny Verweij, 08 oktober 2019

Als kind had ik een soort verrekijker waar schijfjes in konden: een View-Master. Plaatjes van dinosaurussen werden in 3D weergegeven. Voor mij was het een magisch systeem. De bril werd, getriggerd door mijn nieuwsgierigheid, ontleed en ik ontdekte dat er weinig magie in zat: het was een voornamelijk leeg apparaatje – een erg teleurstellende ontdekking.

Maar de View-Master bleek nog potentie te hebben. Aan het lege apparaat werd in de loop der jaren een draadje toegevoegd, twee beeldschermpjes en een computer. De Virtual Reality-bril (VR) was geboren. Rond 2015 zagen grote bedrijven als Google, Samsung en Sony er driedimensionaal brood in en produceerden alle een VR-bril voor consumenten. Voor het eerst kon iedereen vanuit de stoel in de woonkamer een dynamische wereld binnenstappen die als fysiek aanvoelt. De dinosaurussen die ik als kind in een View-Master zag, kunnen nu met gestamp en geschreeuw om me heen rennen.


Wist je dat...
...de meeste emoties hetzelfde worden ervaren in VR als in het echt? Mensen ervaren meer plezier in VR.


Mocht iemand toevallig een fobie voor dinosaurussen hebben, dan blijkt VR een effectief middel om hier vanaf te komen. Mensen hebben een sterk gevoel van aanwezigheid in een VR-wereld en de hersenen verwerken de beelden als echt. Een VR-wereld kan zelfs zo levensecht aanvoelen, dat het gebruikt kan worden om angsten en fobieën te leren beheersen.


Wist je dat...
...je vanuit je eigen luie stoel van hoogtevrees af kan komen?
VR biedt steeds effectievere mogelijkheden om fobieën zelfstandig te behandelen.


Naast de amuserende of de angstaanjagende werelden die men met een VR-bril kan ervaren, heeft VR voor nog een ontwikkeling gezorgd. Doordat het ontwerpen van een virtuele wereld relatief goedkoop en volledig controleerbaar is, blijkt VR ook een geweldige tool voor A/B-tests. Een virtueel concept wordt hetzelfde beoordeeld als het fysieke ontwerp. Als stickers van koffiebonen in een virtuele koffiewinkel positief beoordeeld worden, zullen deze ook een positief effect hebben in de echte winkel. Mochten de stickers niet het gewenste effect hebben in VR, dan kunnen deze eenvoudig worden veranderd, net zo lang totdat het concept perfect is. Iets wat in een echte winkel snel voor hoge kosten zal zorgen.


Wist je dat...
...een virtuele representatie van een winkel voorspellend werkt voor het latere daadwerkelijke gedrag in een fysieke winkel?


Naast de amuserende of de angstaanjagende werelden die men met een VR-bril kan ervaren, heeft VR voor nog een ontwikkelingen gezorgd. Doordat het ontwerpen van een virtuele wereld relatief goedkoop en volledig controleerbaar is, blijkt VR ook een geweldige tool voor A/B-tests. Een virtueel concept wordt hetzelfde beoordeeld als het fysieke ontwerp. Als stickers van koffiebonen in een virtuele koffiewinkel positief beoordeeld worden, zullen deze ook een positief effect hebben in de echte winkel. Mochten de stickers niet het gewenste effect hebben in VR, dan kunnen deze eenvoudig worden veranderd, net zo lang totdat het concept perfect is. Iets wat in een echte winkel snel voor hoge kosten zal zorgen.

Virtuele realiteit wordt steeds meer echte realiteit. Nieuwe ontwikkelingen zorgen ervoor dat de virtuele wereld er niet alleen nog echter uitziet, maar dat deze door een speciaal pak ook voelbaar is. Met hapticstechnologie kan de virtuele wereld worden aangeraakt en krijgt men feedback op de bewegingen die men maakt. Dit kan bijvoorbeeld met vibraties, zoals in die van smartphones, maar ook met druk, zoals het samentrekkende gevoel van een ouderwetse hartslagmeter. Er zijn ook pakken die echt pijn kunnen doen en bijvoorbeeld een schot nabootsen – daar moet je maar van houden. Het is nog niet zover als in de Matrix, waar mensen onbewust leven in VR, maar de ontwikkelingen gaan vanaf 2010 snel. De technologie wordt beter en de werelden echter. Ook in marketing zijn deze ontwikkelingen en toepassingen interessant.