Terug naar overzicht

Yes, we hebben seizoenen!

Wenda Linthorst, 25 januari 2013

In Nederland zijn we bevoorrecht met vier hele verschillende seizoenen. Je zou maar op de evenaar wonen, daar hebben ze dat niet. Dat betekent dat we dat ook in de marketinguitingen kunnen benutten. Afgelopen zondag moest ik make-up kopen en ging ik naar bekende retail ketens om te shoppen. Het sneeuwde hard en het was geen winkel-weer, maar toch, wat moet dat moet en ik ging op naar de stad. 

De winkelstraat was mooi geveegd, de sneeuw lag, ter versterking van de winterbeleving, aan de zijkant op heuveltjes. Grappig, er was ergens een sneeuwpop gebouwd die kleding aan had van een winkel. Indien je met de sneeuwpop op de foto ging en het deelde via twitter, kreeg je 10 euro korting. Het liep als een trein. Rode lopers lagen uit en de gezellige wintermuziek schalde uit de speakers. Bij de eerste keten waar ik moest zijn, deelden de medewerkers warme chocolademelk uit. "Je zult wel hartstikke koud geworden zijn", zei de medewerkster. Ze vervolgde met "wat leuk dat je ondanks dat even goed naar onze winkel bent gekomen, waar ben je naar op zoek". Ik vertelde dat ik nieuwe oogschaduw nodig had en welk merk en kleur ik meestal gebruik. Ze keek mij direct aan zei "zou je blauw niet een keer leuk vinden?" Ook gaf ze suggesties over merken en nieuwe kleuren van dit seizoen. Ook had ik nog een mascara nodig, waarbij ik altijd hetzelfde merk gebruik. Vol enthousiasme vertelde ze over een product dat net was binnengekomen en probeerde ze die bij mij. Eigenlijk was het net iets te duur, maar ach, het klonk zo goed, dus ik kocht het. 

Bij de kassa vroeg ik "verkopen jullie ook lippenbalsem?" Ze zei, "normaal gesproken niet, maar het is er zo'n weer voor, dat we het deze weken wel hebben". Ze pakte er een en deed het in de tas. Het was koud, steenkoud, maar door deze lieve dame stapte ik met een warm gevoel weer naar buiten en kon ik het winterweer aan.

Helaas, eigenlijk is het helemaal niet zo verlopen. Ik begon deze blog op een pessimistische manier te schrijven en dacht toen, laat ik het de Lebbis-terrasje- manier doen. Het lijkt me zo leuk als shoppen beleving wordt en seizoenen, feestdagen en bijzondere momenten benut worden. Dat kan de kleine mkb-er doen, maar zeker ook de grote ketens. Benut de seizoenen, prikkel de zintuigen van de klant en verras ze door de service, de presentatie en communicatie in de zaak!