Terug naar overzicht

Wie de consument subtiel beïnvloedt, vergroot zijn omzet

Irene Tuijp, 19 september 2019

De groeiende rol van de elektrische fietsen binnen de tweewielerbranche maakt de huidige generatie fietsen complexer dan ooit. Dit vraagt om veel kennis en expertise. Het succes van een zaak begint met kennis van het product, dus wie bekend is met de nieuwste ontwikkelen zit gebakken en heeft al snel een streepje voor bij klanten.

 

Mere-exposure effect

Hoe kunnen ondernemers inspelen op de trends? Kennis over (on)bewust consumentengedrag kan hierbij helpen. Er zijn veel handige en wetenschappelijk onderbouwde technieken. Een voorbeeld daarvan is het mere-exposure effect. Wil je als ondernemer bijvoorbeeld een fietsleasing aanprijzen, dan moet je die volgens dit psychologische principe vier keer onder de aandacht brengen. Bijvoorbeeld op het stoepbord, bij het schap, bij een testrit op de leasefiets en in het verkoopgesprek. Door de boodschap meerdere keren over te brengen, ontstaat er een positievere houding ten opzichte van het product of de service en is de kans op een deal het grootst.

 

Langzame muziek

Muziek heeft effect op de uitgave van consumenten. Nummers met een sneller tempo zorgen ervoor dat consumenten geneigd zijn sneller door te lopen. Nummers met een rustiger tempo zorgen ervoor dat mensen langer blijven en meer ontspannen zijn. Dit leidt ertoe dat mensen meer geld uitgeven.

 

Product aan laten raken

De zintuigen moeten geprikkeld worden. Door over een product te vertellen, het te tonen en het te laten ervaren, neemt de kans op verkoop toe. Zeker als mensen de fiets of het wielershirt langer aanraken.