Terug naar overzicht

Wenda, hoe gaat het met de app?

Wenda Linthorst, 16 augustus 2016

Een terugblik van oprichtster en mede-eigenaar van Consumatics Wenda Kielstra.

Op 1 juni hebben we OSQAR gelanceerd; de app waarbij respondenten in een Virtual Reality omgeving hun mening kunnen geven. Het is wereldwijd uniek (!) en we hebben hier als team hard aan gewerkt om dit te realiseren. We hebben veel geleerd, o.a. hoe fijn het is met zo’n bevlogen team aan iets nieuws te werken en hoe waanzinnig het voelt als dan de lancering daar is en dit geweldig wordt opgepakt door de media. Maar ook dat een technologieproject altijd uitloopt, meer gedoe is en duurder is dan je denkt. En dat T-shirt wat ik van collega's op 3 juni voor mijn verjaardag heb gekregen was niet voor niets met de tekst 'Duurt lang'; één van mijn meest genoemde uitspraken in die periode. J

Nu krijg ik vaak de vraag hoe het intussen gaat. Mocht ik je de komende tijd spreken, vertel ik het je graag live, maar hierbij enkele highlights!  

Members in het panel

We zijn op Radio 1 geweest, hebben in de Adformatie gestaan, de Marketingtribune en zelfs in het AD met een pagina groot artikel in de zaterdageditie! Hier zijn we natuurlijk super trots op! Ik had zelf verwacht dat we zo een paar duizend mensen in het panel zouden hebben na 2 maanden. 'Wie wil nou geen dagjes weg winnen of kans maken op koffiemachines', dachten we. Daar hadden we de hosting op ingezet, maar we weten intussen dat dat erg optimistisch was. Elke dag melden nieuwe enthousiaste panelleden zich aan, wat natuurlijk heel fijn is, maar dat maakt nog geen duizenden. Als je ideeën hebt hoe we dit kunnen versnellen, laat het ons weten, jullie ideeën zijn altijd welkom! Aan de andere kant merk je ook dat je elk panellid een keer aan de telefoon hebt en dat we dit ook goed willen oppakken. Er kwam steeds meer druk op kantoor om dat goed in te regelen, maar intussen staat de back office goed en kunnen we elk telefoontje en mailtje goed volgens onze normen opvolgen, op een Consumatics manier; snel en effectief!

Projecten

De projecten waar OSQAR initieel voor is gebouwd, zijn voor A-merken en formules in retail, out-of-home en care (zorgbranche). Onderzocht kan worden wat de invloed is van omgevingsfactoren op gedrag en koopintenties. Eindelijk kan echt goed meetbaar gemaakt worden wat bijvoorbeeld het effect is van bepaalde marketinguitingen. Zorgt een uithangbord ervoor dat consumenten de plek aantrekkelijker vinden, wordt de zaak als kwalitatief beter ervaren als er A-merken zichtbaar zijn; al dit soort vragen kunnen beantwoord worden. Dit loopt prima op dit moment en de toepassingen worden ook enorm gezien. Tof! Samen met onze relaties kijken we wat we precies in beeld zetten, welke doelgroep we dat mee doen, of we eigen klanten erbij betrekken, uit welk potje dat dan betaald moet worden en wat de beste periode hiervoor is.

Nieuwe branche

Het bijzondere vind ik dat de vragen uit hele andere hoeken komen. Over 5 jaar wil ik dat we Consumatties (de naam voor alle teamleden) in 5 landen hebben. Zo kunnen we er voor zorgen dat we dichter bij onze visie komen: Iedereen profiteert van de kracht van het onbewuste! De vraag komt nu al uit diverse landen en we hebben de eerste trajecten 'white label' opgestart, wat inhoudt dat onderzoeksbureaus de toepassing van onze app onder eigen vlag gaan aanbieden.

Nieuwe producten

Daarnaast worden we verrast door de aanvragen die gedaan worden voor een andere toepassing die gedaan kan worden met onze app. Hierbij kun je denken aan het afnemen van beantwoorden van een operations checklist voor onze opdrachtgevers, maar ook voor het trainen van medewerkers. Super om te zien dat onze app met zo’n geavanceerde techniek met een aantal aanpassingen net zo goed voor dat soort doeleinden gebruikt kan worden, naast het doen van onderzoek naar de invloed van omgevingsfactoren op gedrag. Ook worden de filmpjes daarna weer voor andere doeleinden gebruikt om het maximale uit de investering te halen.

Waardering

Het idee wordt omarmd. Consumatics is met OSQAR gekozen bij de laatste 10 nominaties voor de Columbus Trophy en we gaan ons uiterste best doen om begin oktober de winnaar te worden! Ook spreken Thomas van Straaten (onze innovation manager en bedenker van OSQAR) en ik op diverse events zoals het Ynnovate Festival en Foodservice Homies. 

Er gaat een wereld voor ons open, we zijn blij met de keuzes die we gemaakt hebben en blijven verder leren! We houden jullie op de hoogte!

Tot snel, 

Wenda Kielstra
Founder & Co-owner Consumatics