Terug naar overzicht

Welk etiket proef ik nu?

Josefien ten Have, 15 november 2019

We hebben allemaal wel eens last van een enorme craving, waarbij we koste wat kost nú iets lekkers willen. Hoogstwaarschijnlijk denk je dan het eerst aan een suikerrijke of vette guilty pleasure. En zeg nou eerlijk: “Ben & Jerry chocolate fudge brownie” klinkt dan toch aangenamer in de oren dan “Alpro Soja light”?

Dit komt door de onbewuste overtuiging dat ongezonde producten lekkerder zijn en visa versa. Dit wordt de “unhealthy = tasty intuition” genoemd. Het gevolg hiervan is dat we (helaas) vaak ongezonde keuzes maken en gezonde alternatieven links laten liggen ter behoeve van de smaak.      

Door ervaring leren we kenmerken van een product te koppelen aan specifieke sensaties, die we als prettig of onprettig ervaren. Zo ook bij etiketten: bij het zien van een etiket krijgen we al direct een voorstelling van hoe het product zal proeven. Het is geen toeval dat er voor snoepgoed altijd felle kleuren gebruikt worden: rijke kleuren – voornamelijk rode tinten – roepen automatisch het beeld van een zoete en intense smaak op. Bij lichte en koele kleuren – voornamelijk blauwe tinten – is het omgekeerde effect te zien: er wordt dan een minder zoete en intense smaak verwacht.

Etiketten kunnen een sterke invloed op de smaakperceptie hebben. In een onderzoek werden participanten gevraagd om twee dranken te beoordelen. Hoewel de inhoud gelijk was, werd de drank met het etiket “Very Sweet” als zoeter beoordeeld dan de drank met het etiket “Less Sweet”. Het omgekeerde effect is ook aangetoond: gezondheidsclaims zoals “gereduceerd in vet” of “minder zout” worden onbewust gebruikt als indicatie van een minder intense en minder prettige smaak.

Het feit dat gezonde producten als minder smaakvol worden beschouwd werpt nieuw licht op het gebruik van etiketten als communicatiemiddel. Wil je gezond eten of drinken aantrekkelijker maken? Probeer dan de lekkere smaak van deze producten te benadrukken in het ontwerp van een etiket. Misschien laten we de chips dan ooit links liggen om voor de worteltjes te gaan.