Terug naar overzicht

Wel of geen Jingle Bells???

Wenda Kielstra, 19 december 2015

Bij Consumatics zijn wij enthousiast over de effecten van muziek op consumentengedrag. Zoals vaker benoemd in onze blogs en nieuwsbrieven heeft muziek een positief effect op hoe de gast zijn ervaring beleeft. Zo hebben wij al eerder interessante uitkomsten benoemd, zoals dat trage muziek ervoor zorgt dat consumenten langer in een winkel verblijven, dat Franse muziek de verkoop van Franse wijnen stimuleert en dat klassieke muziek leidt tot hogere uitgaven.

Kerstmuziek

Onderzoekers van de universiteit van South Carolina hebben aangetoond dat religieuze kerstmuziek leidt tot hogere uitgaven voor cadeau’s en dat andere kerstmuziek leidt tot hogere uitgaven voor onszelf. Tot dusver is alles positief.

Het resultaat klinkt veelbelovend, het probleem met deze studie is echter dat er geen controlegroep gebruikt is. Dit wil zeggen dat er alleen gekeken is naar het verschil binnen verschillende soorten kerstmuziek. Er is niet gekeken naar consumentengedrag met reguliere muziek.

Herhaling 

Misschien herken je het volgende fenomeen: je hoort een nummer voor het eerst en hoe vaker je het hoort, hoe beter het gaat klinken. Dit komt omdat de eerste keer dat je brein een nummer waarneemt niet weet waar de muzikale opbouw heen gaat, waardoor de muziek tijdelijk ‘te complex’ is om van te genieten. Hoe vaker je het nummer hoort, hoe beter je anticipeert op wat er gaat komen en hoe aangenamer het voor je brein is om ernaar te luisteren. Maar… na meerdere keren luisteren wordt het nummer opeens minder aangenaam. Je brein weet nu wat er gaat komen en de muziek is niet meer te complex, sterker nog: de muziek is nu te simpel.

Je wilt natuurlijk dat jouw klanten zich aangenaam voelen in jouw winkel. Muziek stimuleert dit alleen als de muziek zelf ook positieve emoties oproept en het is verstandig om te beseffen dat voor iedereen de kerstperiode andere emoties en herinneringen oproept. Mensen bij wie de kerstperiode positieve gevoelens oproepen, kunnen muziek wellicht vaker horen. Gemiddeld worden in deze tijd van het jaar klassiekers als “Last Christmas” en “All I Want For Christmas Is You” vaak gedraaid. Ons brein valt halverwege december al bijna in slaap van deze nummers. Voor de beddenbranche is dit misschien positief, maar de rest van de retail kan misschien maar beter terugvallen op de reguliere playlists.