Terug naar overzicht

We vinden het heel belangrijk wat anderen doen

Wenda Linthorst, 05 november 2013

Internet is niet meer weg te denken in onze wereld. Het maakt ons leven gemakkelijker. We maken gebruik van facebook, twitter en whats app om contact te houden met onze vrienden en familie. Ook speelt internet een belangrijke rol in het maken van keuzes. Zo zijn er talloze websites waar je recensies kan lezen over restaurants. In deze recensies is te lezen hoe de gasten de service in het restaurant en de kwaliteit van het eten hebben ervaren.

Trend

Één van de trends dit jaar is dat beoordelingen op internet steeds belangrijker zijn. Zelfs belangrijker dan sterclassificaties die restaurants kunnen behalen (Misset Horeca, 2013). Dat betekent dat consumenten het belangrijk vinden hoe anderen hun bezoek hebben ervaren. En dat consumenten hun keuze voor een restaurant daarop baseren. Dit fenomeen heet sociale bewijskracht (Cialdini, 2010). 

De macht van de consument

Wanneer 88 mensen bij het ene restaurant positieve recensies schrijven en 3 mensen wat minder positieve en bij het andere restaurant 50 positieve recensies zijn gepost en 20 wat minder positieve, voor welk restaurant kies je dan? Waarschijnlijk voor het eerste restaurant. Zo zie je maar weer hoeveel macht de consument heeft. Juist daarom is het belangrijk wat gasten van jouw restaurant vinden. In onze blogs en tijdens events waar Consumatics aanwezig was, heb je vast adviezen gelezen of gehoord. Pas deze ook echt toe, want deze adviezen dragen bij aan het verhogen van de beleving van de gast.

Ze zijn dus echt op Internet!

Er zijn nog winkels en horeca die nauwelijks op Internet zijn. "Pff, wat een tijd kost het" en "zo technisch ben ik niet". De consument is er, hij/zij is er echt! En hij/zij deelt zijn ervaringen, of u er nu bent, of niet bent. Als u er wel bent, kunt u positieve quotes gebruiken. De minder mooie ervaringen kunt u op reageren, als de consument blij is met uw reactie daarop, heeft u een fan voor het leven!

Wat kunt u op internet zelf doen?

Er bestaan verschillende websites waar men recensies over restaurants kunnen posten. Wat kunt u zelf doen?

  • Maak een mooie facebook pagina. Zorg ervoor dat gasten hier hun ervaringen kunnen delen en beloon ze hier dan ook voor. U kunt ze bedanken voor hun bericht en aangeven dat je de ‘mindere’ punten zal aanpakken. Ook kunt u af en toe een actie bekend maken.
  • Een twitter account aanmaken. Ook hier kun je met gasten communiceren over bijvoorbeeld veranderingen die u hebt aangebracht in het restaurant. Daarnaast kunt u hier ook acties bekend maken.
  • Stimuleer de gasten in het restaurant om een bericht te posten op facebook of twitter. 
  • Zorg ervoor dat de gasten zowel in het restaurant als op facebook en twitter geprikkeld worden.

- Als je kunt delen, kun je vermenigvuldigen -