Terug naar overzicht

Wat we kunnen leren van de warmte van afgelopen weken

Monja Knol, 16 augustus 2018

Je ziet een zucht van verluchting in Nederland nu iedereen de hittegolven van de afgelopen maanden heeft doorstaan. Overal zie je blije gezichten en mensen kunnen niet stoppen met praten over hoe fijn het wel niet is dat het een beetje afkoelt.

Zon verbetert humeur

Onderzoek heeft aangetoond dat zon je humeur verbetert (Cunningham & Hendrick, 1979; Denissen, Butalid, Penke & Van Aken, 2008). Dus je zou zeggen dat mensen de zomer met open armen verwelkomen. Maar de hoge temperaturen waren bij de meesten minder welkom.  Dus het is belangrijk dat er ook in de winter een ‘zonnig’ gevoel is. Dat kan een lichtkoepel in de zaak zijn, maar ook een afbeelding van de zon op kantoor of in de winkel. Je wilt het jaar rond dit positieve humeur stimuleren.

Minder behulpzaam met warm weer

De effecten van het warme weer zijn niet positief. Mensen worden namelijk chagrijnig van hoge gevoelstemperaturen (Denissen et al., 2008; Griffitt & Mcguire, 1970; Keller et al., 2005). Misschien kan je je er wel wat bij voorstellen: Je ligt op je loungebank in de tuin en je partner vraagt of je mee kan helpen met de afwas. Het is eigenlijk veel te warm om überhaupt na te denken (zie deze blog), laat staan om op te staan en je fysiek in te spannen. Aangezien je al in een slecht humeur bent door het warme weer, blijf je zeer waarschijnlijk liggen en laat je je partner het klusje opknappen.

Ook dit is te verklaren door te kijken naar de literatuur: Een hoge gevoelstemperatuur zorgt namelijk voor minder helpgedrag (Belkin & Kouchaki, 2017). Dit komt doordat warm weer mensen vermoeider maakt en zij daardoor in een slechter humeur zijn. Vervolgens leidt dit weer tot een negatieve houding tegenover anderen en minder helpgedrag (Belkin & Kouchaki, 2017; Griffitt & Mcguire, 1970). Wanneer je dus iets van iemand nodig hebt, kan je dit beter vragen wanneer het 20 graden is in plaats van wanneer het 35 graden is. Dit is gedeeltelijk perceptie. Het is zeker mogelijk om een ruimte kouder aan te laten voelen. Minder decoratie laat het kouder worden. Meer decoratie maakt iets warmer. Ook het gevoel dat je iets kunt doen met de airco, heeft al invloed, ook al werkt het apparaatje bij de deur niet eens, waarin je op het minnetje hebt gedrukt van kouder.

Airconditioning

Wanneer jouw winkel of bedrijf dus geen airconditioning heeft en het warme weer niet buiten de deur kan houden, zullen mensen jouw bedrijf minder positief beoordelen (Bell, Garnand & Heath, 1984).. En natuurlijk heeft het warme weer ook invloed op het humeur van je collega’s. Zorg dus voor een koele werkomgeving of leg ze extra in de watten om te voorkomen dat hun humeur omlaag gaat. Het mooie is wel dat de winkel of de horecazaak een iets andere temperatuur mag hebben in de zomer dan in de winter. In de winter hebben mensen een laagje meer kleren aan, dus mag het eigenlijk koeler zijn dan in de zomer, wanneer mensen de zaak met blote benen in komen.

Geniet dus vooral nog even van de zon, maar word geen heethoofd!

Alle vijf de zintuigen hebben invloed op gedrag, dus ook hoe het ergens voelt. De combinatie van minimaal drie zintuigen kan er het beste voor zorgen dat je je doelen behaald. Wil je hier meer over weten? Mail of bel met wenda.linthorst@consumatics.nl of 020-2619106.

 

Referenties:

Belkin, L., & Kouchaki, M. (2017). Too hot to help! Exploring the impact of ambient temperature on helping. European Journal of Social Psychology, 47(5), 525-538.

Bell, P., Garnand, D., & Heath, D. (1984). Effects of Ambient Temperature and Seating Arrangement on Personal and Environmental Evaluations. The Journal of General Psychology,110(2), 197-200.

Cunningham, M., & Hendrick, Clyde. (1979). Weather, mood, and helping behavior: Quasi experiments with the sunshine samaritan. Journal of Personality and Social Psychology, 37(11), 1947-1956.

Denissen, J. J., Butalid, L., Penke, L., & Van Aken, M. A. (2008). The effects of weather on daily mood: A multilevel approach. Emotion, 8(5), 662.

Griffitt, W., & Mcguire, William J. (1970). Environmental effects on interpersonal affective behavior: Ambient effective temperature and attraction. Journal of Personality and Social Psychology, 15(3), 240-244.

Keller, M. C., Fredrickson, B. L., Ybarra, O., Côté, S., Johnson, K., Mikels, J., ... & Wager, T. (2005). A warm heart and a clear head: The contingent effects of weather on mood and cognition. Psychological science, 16(9), 724-731.