Terug naar overzicht

Waarom kopen we wat we kopen?

Wenda Linthorst, 01 oktober 2014

Uiteraard wordt er veel onderzoek gedaan naar redenen van aankopen bij klanten, maar veelal blijft dit bij de vragenlijsten waarbij men bewust moet antwoorden. Hier komt gelijk het grootste probleem van de huidige marketing en onderzoeken aan het licht. Sociale wenselijkheid is het grootste probleem omdat men antwoord wat zij denken dat je je wilt horen of ze kunnen het zich niet duidelijk herinneren of voorstellen hoe de situatie is om een accuraat antwoord te geven. Daar komt neuromarketing om de hoek kijken.

Wat is neuromarketing onderzoek?

Neuromarketing onderzoek gebruikt neuroscience technieken om erachter te komen waarom we kopen wat we kopen. Wat zorgt ervoor waarom we denken dat we iets nodig hebben? Eye tracking brengt in beeld wat de plekken zijn waar je naar kijkt en hoelang je hier naar kijkt. Eerder moest je hiervoor altijd stil zitten voor een groot apparaat, maar tegenwoordig is er ook mobiele variant, waarbij je een bril op hebt die registreert waar je naar kijkt. Hierdoor kan men bijvoorbeeld door een winkelcentrum lopen. Je kunt je voorstellen dat hier hele interessante data uitgehaald kan worden. https://www.youtube.com/watch?v=V3s2zUvuM1g#t=15

Naast eye tracking wordt er ook veel gebruikt gemaakt van EEG en fMRI. EEG is een wat oudere techniek waarbij elektrodes op het hoofd worden geplaatst om elektronische activiteit te meten van verschillende hersendelen. Dit wordt soms ook gecombineerd met eye tracking. fMRI is een steeds populairder wordende techniek met een aantal voor- en nadelen. fMRI kijkt naar de bloedstroom in de hersenen. Hierdoor lichten specifieke hersendelen op en kan er gekeken worden welke delen actief zijn. Het nadeel van fMRI is dat het een groot apparaat is waar men in moet liggen. Het nadeel is dat dit niet meegenomen kan worden naar een winkelcentrum bijvoorbeeld, maar vast staat in een ziekenhuis of ander centrum.