Terug naar overzicht

Vrouwen achter het stuur

Wenda Kielstra, 20 mei 2016

Wat maakt een persoon geschikt om te leiden?  Het zal vast en zeker wel iets te maken hebben met de hoeveelheid expertise die iemand bezit. Het is immers logisch dat iemand met verstand van zaken andere mensen aanstuurt. Ik weet in ieder geval dat ik liever een werkgever heb met veel ervaring dan iemand die net klaar is met school. Jij als lezer zal het hier, naar mijn vermoeden, wel mee eens zijn.

Toch zou ik er moeite mee hebben om advies van een expert op te volgen op het moment dat hij dit overbrengt zonder oogcontact te maken of terwijl hij heel zacht praat. Uit onderzoek blijkt dan ook dat als iemand verbaal bepaalde informatie communiceert (ik ben expert) maar non-verbaal  andere informatie overbrengt (ik ben onzeker), mensen geneigd zijn om de non-verbale informatie te geloven.

Misschien heb je dit wel eens op het internet gelezen: “90 procent van je boodschap wordt overgebracht door non-verbale communicatie”.  Als ik alle woorden weg zou halen om vervolgens de tonen uit de zin te reproduceren, ondersteund door handgebaren, dan zou jij niet 90% van mijn boodschap begrijpen. Het is dan ook een hardnekkig fabeltje dat op de een of andere manier maar niet uitsterft.

Toch kunnen we het belang van non-verbale communicatie niet ontkennen. Mensen die zelfverzekerdheid uitstralen zijn geloofwaardiger. Langzaam praten en veel fysieke ruimte in nemen zijn voorbeelden van gedrag dat zelfverzekerdheid uitstraalt. Uit onderzoek blijkt zelfs dat het innemen van veel ruimte er voor zorgt dat iemand zich zelfverzekerder voelt. Jammer genoeg blijkt uit onderzoek dat er nog een belangrijkere factor meespeelt in jou geloofwaardigheid als leider: je geslacht.

Het is geen geheim dat het voor vrouwen vaak moeilijker is om toe te treden tot hogere functies in het bedrijfsleven. Uit analyses van vrouwelijke wereldleiders blijkt zelfs dat deze vaker eigenschappen bezitten die met mannelijkheid worden geassocieerd, zoals het hebben van een lage stem.

Een studie waarbij vrouwen en mannen werden geïnstrueerd om een betoog te houden en hierbij specifiek non-verbaal gedrag te vertonen liet zien dat vrouwen op meer negatieve reacties kunnen rekenen dan mannen. In een soortgelijk experiment kwam naar voren dat vrouwen bij zelfverzekerde non-verbale communicatie vaker als irritant werden beoordeeld.

Een bias is een denkfout die vaak voorkomt uit een verkeerde aanname. Zo heb je de publicatiebias (waarbij mensen informatie geloven omdat deze ergens is gepubliceerd), de fundamentele attributie fout (waarbij fouten van anderen worden toegewezen aan structurele tekortkomingen, terwijl eigen fouten vaak worden gezien als situationeel) en het halo effect (waarbij iemand allerlei positieve eigenschappen toegeschreven krijgt op het moment dat hij één positieve eigenschap bezit). Aangezien Consumatics mensen bewust maakt van het onbewuste, leek het ons hoog tijd om het ook maar eens over deze anti-vrouwen bias te hebben. Het is er namelijk één die ik nog niet vaak genoeg ben tegengekomen in de literatuur.