Terug naar overzicht

Virtual Reality, doe met ons mee!

Wenda Kielstra, 14 juni 2016

 

Je knippert nogmaals met je ogen… zie je het goed? Je staat op de rand van een klif, honderden meters onder je stroomt een wilde rivier en je hoort iemand schreeuwen dat je moet springen. “No way” denk je: “Ik ga echt niet springen”. Je hersenen vinden het moeilijk om te bepalen wat je ogen zien door de bril die je op je gezicht hebt. De logische kant zegt: “Ik ben in mijn eigen huis en sta op mijn eigen vloerkleed”. Je emotionele kant zegt: “Ik sta op de rand van een klif, ik moet oppassen”.

 

Vrienden mogen hem OSQAR noemen….

Virtual reality, een technologie die zich in razend tempo uitbreidt. Er worden steeds meer toepassingen van deze techniek bedacht en zo ook bij Consumatics. Zoals inmiddels bekend is, hebben we op 1 juni onze nieuwe dienst gepresenteerd: OSQAR! Dit is een afkorting van Off-Site Query And Reserach, maar vrienden mogen hem OSQAR noemen. Hierdoor kunnen we met virtual reality onze consumentenonderzoeken uitvoeren. Het is een snelle en heel leuke manier van onderzoek doen waar veel mensen aan willen meewerken, omdat het super tof is om mee te maken! Je download de app en schuift je mobiel vervolgens in een VR bril en kan meteen meedoen. Wil jij ook in ons panel? Geef je dan snel op via osqar@consumatics.nl, de eerste 1000 panelleden krijgen een gratis OSQAR VR cardboard cadeau!

Daarnaast scheelt het natuurlijk geld voor de organisaties die hier gebruik van willen maken, omdat je alles virtueel kunt aanpassen in je restaurant, zorglocatie of winkel. Zo hoef je geen enkel blik verf meer te openen om te zien welke kleur in jouw zaak past en wat het effect van een andere wand is op de beleving van de gast.

Naast alle voordelen voor het doen van onderzoek, zijn er allerlei vernieuwende stappen gezet met virtual reality. De mogelijkheden zijn enorm met VR. Lees hieronder bijvoorbeeld over een nieuw onderzoek met een virtuele vlindertuin! Misschien dat het ook voor jouw zaak een positieve innovatie kan zijn!

 

Een virtueel natuurlijke omgeving

Het zien van natuurlijke scenes kan bijdragen aan de herstelperiode bij stress, psychische aandoeningen, operaties, ziekte en vermoeidheid (Benfield, 2012). Dit komt waarschijnlijk door het feit dat de natuur een helende werking kan hebben op mensen. Mensen geven daarnaast de voorkeur aan natuurlijke omgevingen in vergelijking met een stedelijke omgeving. Deze wordt als rustgevender en positiever beoordeeld (Wesselius, 2014). Een wandeling in het park kan daardoor al leiden tot een vermindering in stress en een betere concentratie.

Logistiek gezien kan dit uiteraard lastig zijn; niet overal heb je veel natuur om je heen om te ontspannen. Neem bijvoorbeeld Amsterdam, waar elke vierkante meter optimaal wordt benut voor – voornamelijk- woningen. En ook wanneer een zorg- of ziekenhuis gebruik wil maken van dit onderzoek, kan het erg lastig zijn. Simpelweg omdat niet elk zieken- of zorghuis een tuin heeft of in een natuurrijke omgeving is gebouwd. Voor hulpbehoevenden kan het heel intensief zijn om daadwerkelijk naar buiten te gaan.

Daarom is er een baanbrekend Nederlands (!) onderzoek geweest naar de invloed van een natuurlijk omgeving, bekeken door de VR-bril. Uit het onderzoek bleek dat mensen denken dat ze beter tot rust konden komen in de vlindertuin. Op die manier krijgen ook jouw cliënten de perceptie van rust, via een VR-Bril! Super toch?

 

Zou jij ook een onderzoek willen doen met OSQAR? Dat kan! Ga voor meer informatie naar www.consumatics.nl/osqar of mail direct naar info@consumatics.nl Wil je ook een onderzoek in een VR omgeving meemaken? Geef je dan snel op als panellid via osqar@consumatics.nl De eerste 1000 panelleden ontvangen een gratis OSQAR cardboard VR bril!

 

Bronvermelding

Benfield, J., Taff, B., Newman, P. & Smyth, J. (2012). Uit: Natural sound facilitates mood recovery.

Wesselius, J. & van den Berg, A. (2014). Uit: Ontstressen in de virtuele natuur.

Pals, R. (2012). Uit: Zoo-ming in on restoration: physical features and resorativeness of environments.