Terug naar overzicht

Verleg de bewuste focus op WELL

Lisanne Korfage, 15 augustus 2019

De duurzame trends jagen ons op. Overal hoor je dat gelukkige medewerkers een gezond bedrijf met tevreden klanten maken. Nu komt daar de WELL-certificering bij. De toekomstgerichte huurder en vastgoedadviseur heeft het over WELL. Wat is deze certificering precies? Hoe WELL zijn we bezig? Stellen we wel de juiste eisen aan ons nieuwe gebouw?


Het belang van WELL
Voor de WELL-certificering heeft men onderzocht wat mensen in hun werk gelukkig maakt en wat juist niet. Met als resultaat een handleiding, meetmethodiek en certificaat. Het gebouw wordt beoordeeld op gezondheid en wellbeing van de gebruikers. Waarbij het bijvoorbeeld gaat om een groen uitzicht vanaf de werkplek, prettige verlichting en schone lucht. En dit is belangrijk omdat gezonde en gelukkige medewerkers bijdragen aan betere arbeidsproductiviteit, een lager ziekteverzuim en uiteindelijk lagere kosten.


Waar WELL onbewust om gaat
Zoals uit onderzoek blijkt, een gezond gebouw draagt actief bij aan het welzijn van medewerkers. Maar hoe weten we eigenlijk dat het goed gaat met onze werknemers? De bewuste focus is hierbij opvallend. “Hoe gaat het?” Hoe vaak wordt deze vraag u gesteld en luidt het antwoord automatisch: “Goed hoor”. De huurder of vastgoedadviseur spreekt zich uit over wat de gebruiker gelukkig maakt, maar ik vraag mij af of dat wel is wat de medewerker echt vindt en als prettig ervaart. Hoe speelt het onderbewuste hier een rol?

Naast dat de medewerker zelf grote invloed heeft op hoe hij of zij zich aan het einde van de dag voelt, speelt de omgeving absoluut een rol in wellbeing. Bij de specifieke focus op gezondheid en welzijn van medewerkers is het dan ook belangrijk om juist op het onderbewustzijn van de medewerker te richten. Dit omdat 95% van het gedrag onbewust wordt beïnvloed. Er is een vragenlijst van WELL gericht op de zeven categorieën water-, lucht- en lichtkwaliteit, eten, fitness, comfort en ‘mind’. Ik denk dat door de vragen wetenschappelijk onderbouwd meer op het onderbewustzijn te richten, het effect van deze variabelen nog beter inzichtelijk kan worden gemaakt.


Aan de slag
Dus hoe kunnen we door in te spelen op het onbewuste onze werknemers gelukkiger maken? Er is al veel bekend over de positieve bijdrage van licht, planten en kleur in de ruimte. Maar wist u dat wellbeing ook wordt beïnvloed door de presentatie van het aanbod eten & drinken? Zo kan de keuze voor een zwart bord bij het serveren van een verse geroosterde paprikasoep er toe leiden dat medewerkers deze lunch als zoeter en intenser ervaren, wat ze dus een prettiger gevoel geeft over het eten. Dit geldt ook voor andere contrasterende kleuren.

Daarnaast is gebleken dat gewicht de manier beïnvloedt waarop gebruikers producten beoordelen. Drie identieke kommen yoghurt, behalve het verschil in gewicht, werden beoordeeld op intensiteit, dichtheid en kwaliteitsverwachting van de smaak en de smaak zelf. Wat blijkt? Behalve op intensiteit, werden significante effecten gevonden op de andere aspecten. Kies dus voor een wat zwaarder glas om de verse smoothie in te schenken. Of een zwaardere kom bij de yoghurtbar.

En natuurlijk ons belangrijkste zintuig; reukzin! Een restaurant met geuren van hartig voedsel zorgde er voor dat mensen meer trek kregen in hartig eten, maar zorgde er tegelijkertijd voor dat de trek in zoete producten afnam. Dit is getest met hartige-, zoete- en broodgeuren. Zouden we hiermee onze lunchgebruikers kunnen verlichten in hun zoete verleidingen en verblijden met hun gezondere keuze? Ook doen wij zelf veel onderzoek naar het effect van een merk in beleving. In onze beleving van de koffievoorziening, kan een merk zorgen dat de aantrekkelijkheid van de omgeving met 20% stijgt. Ook ervaren de gebruikers meer waar voor hun geld (tot +20%). Bovenstaande kan allemaal bijdragen aan een andere beleving. Gelukkiger.


Werkgeluk
Kortom, laten we ons niet alleen maar richten op het bewuste maar juist het onbewuste niet vergeten. En dat maakt dat we de juiste eisen aan ons nieuwe gebouw stellen. Nu ik dit weet, betekent dit dat ik nu ook harder werk? Niet perse. Ik werk vooral met veel plezier, waardoor ik efficiënter ben in mijn werk en dus eigenlijk onbewust een stapje harder ga. Ongeacht de gouden, zilver of platina certificering, dat gun ik ieder bedrijf!

 

Literatuur

Gilbert, A., Fridlund, A., & Lucchina, L. (2016). The color of emotion: A metric for implicit color associations. Food Quality and Preference (pp. 203-210). Elsevier.

Piqueras-Fiszman, B., Alcaide, J., Roura, E., & Spence, C. (2012). Is it the plate or is it the food? Assessing the influence of the color (black or white) and shape of the plate on the perception of the food placed on it. Food Quality and Preference, 24, 205-208.

Piqueras-Fiszman, B., Harrar, V., Alcaide, J., & Spence, C. (2011). Does the weight of the dish influence our perception of food?. Food Quality and Preference, 22(8), 753-756.

Van Doorn, G. H., Wuillemin, D., & Spence, C. (2014). Does the colour of the mug influence the taste of the coffee?. Flavour, 3(1), 10.

Van Ittersum, K., & Wansink, B. (2011). Plate size and color suggestibility: the Delboeuf Illusion’s bias on serving and eating behavior. Journal of Consumer Research, 39(2), 215-228.

http://www.bouwinontwikkeling.nl/