Terug naar overzicht

Vat dit niet te licht op!

Wenda Linthorst, 03 maart 2014

Je bent gezellig aan het winkelen met je vriend(in) en opeens heb je toch wel trek in een lekker snack. Hee, daar is de McDonalds en je loopt meteen naar de Fast Food restaurant toe. Nadat jullie een euroknaller hebben besteld, gaan jullie lekker zitten. Merk je dan ook dat je alles naar binnen schranst? 

Fast Food restaurant 

Wansink en Ittersum (2012) hebben een onderzoek gedaan naar het effect van licht op het gedrag van gasten. Het blijkt dat wanneer er fel licht is en harde/snelle muziek wordt afgespeeld, zoals in een Fast Food restaurant, er sneller en meer wordt gegeten, dan in een restaurant waar zacht licht is en zachte/langzame muziek wordt afgespeeld.

Verblijfduur

Een ander onderzoek laat zien dat wanneer men langer dineert men ook meer eet (Caldwell, Hibbert, 2002). Licht en geluid kunnen invloed hebben op de consumptie, hierdoor worden gasten gestimuleerd om langer te eten (Wansink, 2004). Hard of fel licht zorgt er namelijk voor dat de duur van het verblijf van de gast korter wordt. Daarentegen zorgt zacht of warm licht er juist voor dat gasten langer in het restaurant vertoeven (Lyman, 1989; Ragneskog et al, 1996; Summers & Hebert, 2001). In retail heeft licht ook een effect. Het plaatsen van meer licht of helder licht zorgt ervoor dat er meer items worden bekeken en vastgehouden en de doorgebrachte tijd voor de etalage neemt toe (Areni and Kim 1994; Summers and Hebert 2001). Een waarschijnlijk gevolg is dat de consument ook meer gaat uitgeven. 

Effect van licht

Hoe komt het dat zacht licht ervoor zorg dat een gast langer in het restaurant verblijft? Gasten zijn minder geagiteerd, geremd en zelfbewust wanneer het licht minder fel is. Hierdoor is het aannemelijk dat gasten meer consumeren dan wanneer zij anders zouden doen (Areni & Kim, 1994; Lavin & Lawless, 1989). Jullie weten nu dat door zacht licht te gebruiken, gasten langer in een restaurant verblijven. Een minder stimulerende omgeving, daarmee wordt ook zacht licht bedoeld, kan er ook voor zorgen dat er meer bestellingen volgen. Hierbij is de ambiance (licht, muziek et cetera ) meer bepalend, dan de kwaliteiten van het gerecht zelf. 

Wat betekent dit voor jou?

Dat ligt helemaal aan de soort onderneming. Gaat het om een restaurant waar je snel veel wilt verkopen en dat er een snelle doorloop in gasten is? Dan kan je het beste fel licht aanbrengen. Als je een onderneming hebt waar je wilt dat gasten van hun eten kunnen genieten, dan is het beter om zacht licht toe te passen. In retail kan er vaak beter gebruik gemaakt worden van fel licht. Kledingwinkels hebben een etalage, zodat ze consumenten kunnen verleiden om een leuke lente-outfit te kopen. Door fel licht in de etalage te plaatsen, kunnen consumenten beter zien wat de winkel te bieden heeft. Zo helpt het plaatsen van fel licht achterin de winkel ook. De consument is eerder geneigd om helemaal naar achteren te lopen, waardoor hij ook met meer items in aanraking komt. 

Licht, een van de ruim 60 punten waar we bij Consumatics rekening mee houden voor een optimale zaak. Persoonlijk advies op deze en/of andere elementen? Neem gerust contact op!