Terug naar overzicht

Vakantiekeuzes

Dion Gouweleeuw, 11 juli 2019

De vakantieperiode is weer begonnen, we vliegen vlug de grenzen over en duiken de hotels in. Consumatics neemt een kijkje in het onbewuste en de wijze waarop we keuzes maken bij het kiezen van vakanties en hotels.

Op websites als booking.com zijn er vaak twee manieren van boeken. Een hotelkamer tegen een relatief lage prijs, maar zonder de mogelijkheid om je geld terug te krijgen en kamers tegen een hogere prijs waarbij je de kamer gratis mag annuleren tot de dag voor aankomst.

Veel mensen kiezen ervoor om hun opties open te houden en betalen hier dus graag extra voor. In sommige gevallen betalen we tot 20% meer voor exact dezelfde hotelkamer zodat we terug kunnen komen op onze beslissing. Websites als booking.com spelen handig in op onze sterke voorkeur voor voorlopige beslissingen, een voorkeur die de meeste van ons hebben (Gilbert & Ebert, 2002).

Tevredenheid

Logischerwijs zijn we meer tevreden met onze keuze als hij voldoet aan onze voorkeuren. We betalen er toch niet voor niets extra voor? Dit is helaas dus niet het geval! Beslissingen waar je op kan terug komen leiden tot minder keuzetevredenheid ten opzichte van definitieve keuzes (Bullens, van Harreveld, Förster, & van der Pligt, 2013; Gilbert & Ebert, 2002). Dit komt mede doordat we een keuze waar we op terug kunnen komen blijven vergelijken met alternatieven; we blijven maar vergelijken en twijfelen. We kijken dan vooral naar waarom ónze keuze niet de beste keuze was en andere keuzes beter zijn. Als we een definitieve keuze maken proberen we juist alleen te kijken naar waarom dat de beste keuze was.

Terugkomen op je keuzes

Hoe kom je met een goed gevoel terug van vakantie? Zorg ervoor dat je voor vertrek niet kan terugkomen op je keuzes. Het bespaart je veel geld waarmee je juist een hoop leuke dingen op je vakantie mee kan doen!

Literatuur

Bullens, L., van Harreveld, F., Förster, J., & van der Pligt, J. (2013). Reversible decisions:The    grass isn't merely greener on the other side; it's also very brown over here. Journal of Experimental Social Psychology, 49(6), 1093-1099. 

Gilbert, D.T., & Ebert, J.E.J. (2002). Decisions and revisions: The affective forecasting of changeable outcomes. Journal of Personality and Social Psychology, 82, 503-514.