Terug naar overzicht

Therapeutisch shoppen

Brian Senol, 16 januari 2018

Met tegenzin

Soms gaat het allemaal net even niet zoals we willen. Stel je voor: je hebt vanavond een feest en je wilt goed voor de dag komen. Je kijkt in je kledingkast en je bent niet zo tevreden over de inhoud. Er lijkt geen enkele gepaste outfit bij te zitten. Na een half uur wikken en wegen heb je nog steeds geen keuze gemaakt en is je humeur inmiddels flink gedaald. Het is tijd om weer eens op pad te gaan om kleding te kopen. Je kijkt uit het raam en ziet het grijze sombere weer. Bah… En je fietsband was ook nog eens zacht. Maar je moet toch echt iets hebben om vanavond aan te trekken, dus je besluit om naar de stad te gaan. 

Eenmaal in de stad aangekomen slenter je door de straatjes en je merkt dat je maar niet kunt slagen. Je maakt rechtsomkeert en besluit dat die oude pantalon van vorig jaar er nog wel nét genoeg uitziet om een laatste keer aan te trekken.

Je had al geen zin om naar de stad te gaan en om dan ook nog moeite te doen om iets leuks uit te kiezen? Dat was even teveel gevraagd. Je gemoedstoestand was niet bevorderlijk voor je koopgedrag. Als je lekkerder in je vel had gezeten, zou je dan wel met nieuwe kleding thuis zijn gekomen? Hoeveel invloed heeft onze gemoedstoestand eigenlijk op ons koopgedrag?

Hoe zit het precies

Uit onderzoek blijkt dat mensen die zich in een positieve gemoedstoestand bevinden sneller beslissingen maken als het gaat om koopgedrag. Daarnaast letten ze minder op de details van het product dat ze kopen. Verder zal je, als je lekker in je vel zit, meer geld en meer tijd besteden aan het maken van impulsieve aankopen. Dit betekent dat als je lekker in je vel zit en de stad in gaat met de bedoeling om alleen een paar sokken te kopen, de kans groot is dat je met meer thuiskomt dan alleen een paar sokken.

Goed om te weten natuurlijk, maar hoe zit dit dan als je je juist wat neerslachtig voelt?
Het blijkt dat mensen die zich in een negatieve gemoedstoestand bevinden meer tijd nemen om een beslissing te maken in hun koopgedrag. Daarnaast nemen ze ook meer informatie tot zich. We worden dus een stuk kieskeuriger. Verder laat onderzoek zien dat we ons gelukkiger gaan voelen van kopen. Dit betekent dat, hoe vervelend het ook kan zijn om niet lekker in je vel te zitten, je wel gerichter gaat winkelen en je je er waarschijnlijk nog beter van gaat voelen ook.


Als retailer kan je er ook voor zorgen dat je jouw klant gelukkiger laat voelen. Er zijn verschillende factoren die ervoor zorgen dat jouw klant zich op zijn gemak voelt in jouw winkel. Door bijvoorbeeld een vriendelijke glimlach of een lekkere kop koffie bij binnenkomst. Wat is er nou mooier dan iemand anders écht gelukkig maken met jouw producten!