Terug naar overzicht

Talloze onderzoeken besproken tijdens Horecava 2015

Wenda Linthorst, 11 januari 2015

Doet betalen pijn? Hoe krijg je meer fooi? Wat is het effect van online reviews op de verwachtingen? Hoe onthouden gasten je merk beter? Dit waren onderwerpen die we hebben besproken in onze presentatie op de Horecava dit jaar. Thomas Vedder en Wenda Kielstra van Consumatics hebben hier gesproken in het InnovationLab. Dit jaar stond de presentatie in het teken van de wereld van gedrag en hoe je kunt inspelen op het onbewuste gedrag van jouw gast. We deelden resultaten uit eigen onderzoeken en verschillende wetenschappelijke studies. Tijd voor een terugblik!         

De pijn van betalen verzachten

Voor gasten is het moment waarop de rekening komt, een negatief moment van de avond. Wist je dat het deel in de hersenen waar pijn wordt ervaren ook geactiveerd wordt bij betalen? Hoe kun je deze pijnervaring bij je gasten verminderen? Contant betalen wordt als pijnlijker ervaren dan betalen met een pas, dus stimuleer ook om deze reden om met pin te betalen. Maak na het betaalmoment een piek in de beleving. Wat voor leuks kun jij creëren voor de gast zodat het betalen niet het aller-allerlaatste moment was in de zaak?

Smeuïge teksten op de site

Gebruik je al smeuïge teksten op je website? Uit onderzoek blijkt dat als er woorden worden gebruikt als smaakvolle, pittige, kruidige, knapperige…. het eten 14% lekkerder werd beoordeeld! Zet dus op je website teksten zoals deze! Door het gebruiken van deze teksten zullen de gasten het eten als lekkerder ervaren.

Misschien heb je het testje enkele maanden terug ook voorbij zien komen, waarbij twee jongens naar een foodbeurs zijn geweest en McDonald’s eten als biologisch eten hebben verkocht. Iedereen vond de tomaat smaakvol , de burgers heerlijk en je proefde echt dat het biologisch was. Hier zie je dat een mooi verhaal en presentatie een belangrijke rol spelen in de perceptie van eten. Proeven doet de gast niet alleen met zijn mond. Bekijk het filmpje .

Wat kun je doen om de fooi te verhogen?

Wil jij het team blij maken met een beetje extra fooi? Dit kan! Uit onderzoek van Michael Lynn (1996) blijkt dat medewerkers  meer fooi krijgen van gasten door een paar kleine handelingen. Dames in het rood krijgen meer fooi. Dit kan natuurlijk niet in iedere zaak toegepast worden, maar ook rode details kunnen hun bijdragen leveren bijvoorbeeld rode lippenstift (Guéguen & Jaco, 2012). Voor de heren werkt dit helaas niet, maar ook zij kunnen hun bijdrage leveren aan meer fooi. Door een smile of bedankt op de bon te zetten, bleek de fooi met 13% toe te nemen. Dit kan verklaart worden omdat je hierdoor vriendelijker over komt. Ook maak je de relatie met de gast persoonlijker. Een andere tip: hurken bij de tafel. Door op dezelfde oog hoogte te zitten is er meer gelijkheid met de gast en is iemand eerder geneigd om je een leuke medewerker te vinden. Door te hurken aan tafel ontvingen mannen maar liefst 20% meer fooi en vrouwen zelfs 25% .

Alle adviezen werken alleen als jij oprecht je gast blijer wilt maken. Dat is waar we het voor doen. Als dat uit je hart komt, ga jij het terugzien in de financiële resultaten.

Wil je meer weten over wat wij allemaal verteld hebben op de Horecava? Bekijk dan een van de onderstaande links voor een leuke samenvatting! http://www.missethoreca.nl/Restaurant/Nieuws/2015/1/Gast-onbewust-beinvloeden-kan-al-met-ander-licht-1681432W/

http://pretwerk.nl/opinie/inspelen-op-onbewust-gastgedrag/33102