Terug naar overzicht

Safari Generatie Z

Noa Sol, 25 februari 2019

Op 22 februari was het dan eindelijk zover, dé safari met het onderwerp waar ontzettend veel vragen over zijn gesteld: generatie Z.

 

Want hoe ga je om met deze nieuwe generatie, zowel als nieuwe groep klanten, als voor veel professionals als nieuwe groep werknemers. De safari startte op een mooie locatie aan de Zaan. Vervolgens werd de lunch uitgeserveerd en kregen de (food) profs de kans om elkaar te leren kennen. Hierop volgde de presentatie met daarin informatie over generatie Z en graag delen we in deze blog wat highlights uit deze presentatie.

 

Wie is generatie Z?

 

Er zijn verschillende leeftijden die gehanteerd worden, maar wat ons betreft: Generatie Z is de opvolger van de millennials (generatie Y), zij zijn geboren tussen 1995 en 2010. Dit betekent dat deze groep tussen de 9 en 24 jaar oud is.

 

Deze generatie wordt ook wel de ‘netgeneratie’ genoemd, wegens het hoogontwikkelde digitale tijdperk waarin zij geboren zijn. Zeker de jongere helft van de groep is geboren met technologie en kennen geen wereld zonder. Deze generatie is dus veel online, maar waar staan ze nog meer om bekend? Ze zijn praktisch, intelligent en nemen graag het voortouw. Ook zijn ze ongeduldiger en flexibeler dan hun voorgangers. Ze zoeken voortdurend naar nieuwe uitdagingen en impulsen (Andrea et al., 2016).

 

Visuele oriëntatie

 

Om problemen op te lossen gebruiken zij dan ook graag het internet. Waar andere generaties zelf aan de slag gingen om dingen uit te proberen, zie je dat deze generatie liever een filmpje op YouTube opzoekt. Daarbij komt ook dat het visuele gedeelte in de hersenen van generatie Z meer ontwikkeld is door de technologie. Hierdoor zijn visuele vormen van leren effectiever.

Bij een online tekst besteedt generatie Z ongeveer acht seconden aan het opzoeken van de opvallende zoekwoorden om het antwoord op hun vraag te vinden, in plaats dat zij de gehele tekst lezen. Dit is 4.4 seconden per 100 woorden!

 

Multitasking

 

Er wordt vaak gezegd dat generatie Z goed is in multitasking. Echter, het brein heeft maar een bepaald vermogen om dat te doen. Beter is om te spreken van ‘task switchen’. Dat houdt in dat zij beter kunnen wisselen in verschillende aandachtspunten. De keerzijde hiervan is dat vormen van concentratieproblemen steeds meer opkomen, bijvoorbeeld ADD. Dit zou kunnen komen doordat deze groep constant informatie binnenkrijgt van social media kanalen, TV en muziek. Het brein krijgt telkens een seintje dat ze nieuwe informatie ontvangen, zoveel dat het brein het niet allemaal verwerken kan (Rothman, D. 2016).

 

Generatie Z; hoe ga je daarmee om als organisatie?

 

  • Ze kennen geen wereld zonder technologie. In winkels en horeca is het dan ook normaal voor hen om technologie te hebben.
  • Ze maken minder gebruik van horloges, ze hebben namelijk ten alle tijden hun smartphone bij zich met de tijd. Dat maakt bijvoorbeeld een klassieke horlogewinkel gericht op Gen Z is niet zo relevant. Wat je nu ziet is dat hier al goed op ingespeeld wordt door smart-horloges uit te brengen die meerdere functies met zich meebrengen, die vinden Gen Z wél interessant.
  • In plaats van een artikel te lezen, scannen zij deze snel door of kijken een video op YouTube. Ga voor deze doelgroep geen lange verhalen over het merk of bedrijf delen dus.
  • Ze staan 24/7 in contact met hun netwerk door middel van sociale media. Stimuleer het delen van jouw merk of organisatie op Instagram of Facebook.
  • Sociale media is een manier om zich van hun beste kant te laten zien en te communiceren met hun vrienden (Rothman, D. 2016).

 

Safari

 

Nadat de deelnemers de informatie tot zich hadden genomen, werd het tijd om in groepjes Zaandam in te gaan, op zoek naar inzichten over generatie Z. Een route met 10 hotspots van deze stad was voor hen uitgestippeld. Bij elke hotspot werd er gevraagd waaraan ze konden zien dat deze plek inspeelde op Generatie Z, hoe het wellicht beter kon en wat hen verder nog opviel. Zo werd de kennis direct toegepast.

Nadat alle hotspots behandeld waren, was het tijd voor de nabespreking waar de bevindingen van de verschillende groepjes met elkaar gedeeld werden. Hier hoort natuurlijk ook een borrel bij met lekkere hapjes!

Lijkt het jou ook leuk om een keer mee te gaan op Safari en tot nieuwe inzichten te komen? Houd dan de agenda in de gaten!

 

 

 

 

 

Literatuurlijst

 

Andrea, B., Gabriella, H. C., & Tímea, J. (2016). Y and Z Generations at Workplaces. Journal of Competitiveness8(3), 90-106.

 

Rothman, D. (2016). A Tsunami of learners called Generation Z. URL: http://www. mdle. net/JoumaFA_Tsunami_of_Learners_Called_Generation_Z. pdf.