Terug naar overzicht

Persbericht, 6 april 2016 - Ondervoeding in de zorg

Wenda Linthorst, 06 april 2016

 

Bewoners zorginstelling voelen zich fijner en hebben minder kans op ondervoeding door broodgeur, samen koken en/of eiwitrijke drank

Eenvoudig blijere gezichten en minder kans op ondervoeding in de zorg! 

AMSTERDAM – Ambiance, aandacht en voeding hebben een groot effect op de manier waarop mensen zich gedragen en voelen in een zorginstelling. Ze vergroten het plezier en verkleinen de kans op ondervoeding. Dat blijkt uit een omvangrijk onderzoek van Consumatics in zeven Nederlandse zorginstellingen wat gepresenteerd is bij Welkom in de Zorg in de Jaarbeurs in Utrecht vandaag.

Voor het onderzoek zijn bij zorginstellingen in kamers condities getest; een kamer met broodgeur rondom het eetmoment, verspreid door Ambius en een kamer met eiwitrijke drank; Protino van Arla. Daarnaast is de wijze van koken vergeleken, waarbij een onderscheid is gemaakt tussen samen koken in de huiskamer door de Kookdames van Albron en centraal koken. Tussen oktober 2015 en maart 2016 is het gedrag van bewoners geobserveerd bij verschillende condities om zo de kwaliteit van leven in beeld te brengen. Ook beantwoordden de bewoners vragen en kenden ze aan hun gevoel van geluk cijfers toe. Daarnaast zijn fysiologische metingen gedaan; de BMI en de kans op ondervoeding is gemeten.

Gelukkiger in de zorginstelling

Het onderzoek met meer dan 1100 vragenlijsten onder zo'n 154 bewoners van zorginstellingen, met name gericht op de oudere doelgroep, laat zien dat het betrekkelijk eenvoudig is om de kwaliteit van leven net iets te verhogen. Zo zorgt het toevoegen van geur ervoor dat de kwaliteit van leven met 10 procent toeneemt tijdens het eetmoment. Mensen kijken daarnaast 27 procent meer uit naar het eetmoment, wanneer er samen wordt gekookt. Ook zijn ze in die situatie 22% gelukkiger. Daarmee wordt een behoorlijke stap gezet richting mooiere zorg in Nederland.

Minder ondervoeding

Op vier locaties is in het bijzonder aandacht besteed aan het verlagen van de kans op ondervoeding. De kans op ondervoeding nam af van 37% naar 32%. Interessanter was nog dat de BMI significant steeg wanneer geur en eiwitrijke drank samen in beeld werden gebracht, waarbij de eiwitrijke drank de grootste invloed had.

“1 op de 6 cliënten lijdt aan ondervoeding. Daar wilden we dus absoluut iets mee doen. Samen met Albron, Arla en Ambius hebben we de handen ineen geslagen en is het onderzoek gestart.”, zegt Wenda Kielstra, mede-eigenaar van het onderzoeksbureau Consumatics. “Het onderzoek laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Het toont aan dat iedereen in de zorg kleine of grote stappen kan maken. Vaak wordt er direct aan dieetvoeding of medicijnen gedacht, maar door de sfeer te veranderen en binnen de normale voeding en sfeer aanpassingen te doen, zijn er al significante resultaten te zien.”

Kielstra vervolgt: “Komend jaar starten we samen met conceptontwikkelaar Brandvitamins een traject waarbij we mensen al eerder gaan volgen. Een groep 60+ die nu nog thuis woont, volgen we in een panel. Zij delen continu hun gevoel. Zo kunnen we trends onderbouwd voorspellen en alvast samen met partners en de zorg de instellingen voorbereiden op hun komst. Het onderzoek doen is de start, maar er vervolgens mee aan de slag gaan om het fijner te maken in de zorg, dat is waar het uiteindelijk om gaat!"

Noot voor de redactie, niet voor publicatie

Voor meer informatie, interviewverzoeken en/ of beeldmateriaal kunt u terecht bij Helma Loomans, Consumatics. Telefoon: 023 8445660, mobiel: 06 20588780, e-mailadres: helma.loomans@consumatics.nl