Terug naar overzicht

PASSIE, PUUR & BELEVING: kenmerken van dé speciaalzaak in 2025

Luna Heuperman, 31 mei 2017

 

Consumatics heeft als expert mee mogen denken met een project van FSIN naar de kansen en succesfactoren van de toekomstige speciaalzaak.  Benieuwd naar de conclusies uit het rapport?

Supermarkten en speciaalzaken doorgaan grote veranderingen. De consument stelt hogere eisen, is kritisch en krijgt steeds meer oog voor kwaliteit. Supermarkten hebben een groot deel van de speciaalzaken doen verdwijnen, maar daar komt nu omkeer in. ‘Middenmarkten’ zoals klassieke horeca en supermarkten zullen het moeilijk te voorduren krijgen, waar discounts en speciaalzaken juist meer hoogtij gaan vieren. Toch zijn er ook een aantal supermarkten die biologische speciaalzaken alsnog wegduwen, dit komt omdat zij komen met nieuwe ontwikkelingen als een versmarkt of een food-hal achtige invulling. Ondanks deze uitbreiding kunnen supermarkten vaak geen compleet assortiment bieden, simpelweg omdat dit vaak niet efficiënt is. Hierdoor liggen er grote groeikansen voor speciaalzaken en dan wel in de volgende punten:

  1. Discountwinkels gaan groeien en bieden meer kwaliteitsproducten tegen een lage prijs.
  2. Gemakswinkels, winkels waar je vooral voeding koopt voor directe consumptie, gaan fors groeien.
  3. Premiumwinkels en lifestyle concepten zoals ‘Marqt’ en 'food hallen' blijven ook groeien.
  4. Het online verkopen en bestellen van voedingsmiddelen, gaat ook steeds meer gebeuren. De doelgroep hierbij zal ook blijven verbreden.

Foodshoppersgedrag is aan het veranderen, en dit blijft zo. Ondernemers en speciaalzaken zullen hier dan ook goed op in moeten spelen, willen zij ook in de toekomst succesvol willen (blijven) zijn. Een aantal gouden tips hierbij zijn:

  1. Leg de focus binnen het assortiment op kwaliteit in plaats van op kwantiteit. Streef naar een aantal kwalitatieve producten met een goed verhaal, in plaats van een groot, overlappend assortiment.
  2. Zorg dat je je onderscheidt. Bied jouw onderscheidende producten relatief goedkoop aan. Word kampioen onder jouw producten en etaleer dit met trots.
  3. Focus hierbij op het onderscheidende vermogen van jouw zaak ten opzichte van reguliere foodaanbieders. Doe dit op alle gebieden, van de gastvrijheid en openingstijden tot aan vernieuwende producten en diensten.
  4. Zorg dat je klant ‘gast’ wordt. Klant/gastgerichtheid wordt steeds belangrijker. Ontzorg de consument en doe dit beter dan andere supermarkten. Tegemoetkomen aan specifieke behoeften is een must en help hier bij het maken van de beste keus voor de consument als individu zijnde.
  5. Werk samen met de omgeving. Koop in bij leveranciers en boeren uit de buurt en werk samen met horecazaken. Elk specialisme heeft zijn eigen specialiteiten en juist hier liggen kansen om die krachten te bundelen.
  6. Zorg voor passie voor product en team. De storytelling rondom jouw zaak is belangrijker dan ooit. Een winkel is niet enkel een ‘winkel’, maar ook een theater, gericht op beleving. Sfeer, authenticiteit, ambacht, trots, passie en creatief ondernemerschap zijn hierbij belangrijke pijlers.