Terug naar overzicht

Oranje gevoel

Noa Sol, 30 april 2019

Nationale kleur

Als er een kleur genoemd zou moeten worden voor Nederland, zou iedereen direct denken aan de kleur oranje. Dit zie je terug in ons nationale voetbalteam en is niet te missen tijdens het populaire feest wat we net achter de rug hebben: Koningsdag. Willem van Oranje kunnen wij bedanken voor deze landskleur nadat hij in de 16e eeuw de onafhankelijkheidsoorlog tegen Spanje leidde, wat de basis legde voor onze natie.

Maar wat voor een gevoel geeft de kleur oranje ons nog meer?

 

Enthousiasme

Oranje zorgt voor enthousiasme. Je kan de kleur gebruiken om bepaalde artikelen eruit te laten springen of om nieuwe artikelen te benadrukken (Dalby, A. 2011). Je kunt dit gebruiken bij zowel een webshop als in een fysieke winkel. Bij een webshop kan je een wolkje naast het artikel plaatsen met daarin ‘NEW IN’, bij een fysieke winkel zou je kunnen denken aan het plakken van een sticker op het prijskaartje. Is het je wel eens opgevallen dat artikelen in de uitverkoop vaak in het oranje weergeven worden? Ze willen je op deze manier enthousiast maken!

 

Oranje knop

Wanneer we online iets willen bestellen, of dit nou kleren, eten of andere artikelen zijn, moeten we op een knop klikken om deze in ons winkelmandje toe te voegen. Is het je wel eens opgevallen dat deze knop vaak oranje of rood is? Zoals eerder aangegeven maakt de knop oranje enthousiast, waardoor mensen sneller een aankoop in het winkelmandje toe zullen voegen. Ook is uit onderzoek gebleken dat wanneer de knop van rood naar oranje veranderd wordt, de klikfrequentie toeneemt (Ash, J., et al. 2018).

 

Hoe gebruik jíj oranje?

Dat de kleur marketingtechnisch inzetbaar is mag wel duidelijk zijn. Gebruik jij al bewust de kleur oranje om een bepaalde emotie bij de consument los te maken? Gebruik deze voor ons Hollanders hele vertrouwde kleur die niet in het feestelijke straatbeeld kan ontbreken.

 

Literatuur

Ash, J., Anderson, B., Gordon, R. & Langley, P. (2018) Digital interface design and power : friction, threshold, transition. Society and Space, 36 (3), 1136-1153.

Dalby, A. (2011). Visual Article: Color me. Souvenirs, Gifts & Novelties,