Terug naar overzicht

One click away

Kimberley Prenger, 13 maart 2018

 

Iedereen die mij ook maar een beetje kent weet dat ik verslaafd ben aan internetshoppen. Dit weekend is het ook weer raak, mijn vakantie is geboekt en dan moet er natuurlijk een bikini gekocht worden om het boeken van de vakantie te vieren. Ik heb zo mijn vaste websites waar ik elke keer weer aanklop. Broeken, T-shirts, vakanties, prullaria, noem het maar op, ik heb er een site voor. Maar, wat doen deze sites om bezoekers te trekken?

 

Consumatics is expert in het onbewuste en werkt vooral met omgevingsfactoren. De meeste blogs gaan dan ook over hoe je de fysieke omgeving kan aanpassen, zoals de muziek, kleuren en geuren. Echter zijn veel van onze adviezen niet alleen toe te passen in de fysieke omgeving maar ook in de onlineomgeving, iets wat soms nog wel eens vergeten wordt.

 

De praktijk

Misschien komt het woord ‘schaarste’ je al bekend voor; iets wat er niet of weinig is. Door schaarste te creëren zorg je ervoor dat mensen het product of de dienst nog liever willen hebben. Waarschijnlijk heb je het al eens voorbij zien komen op een boekingssite; “nog 3 kamers beschikbaar”. Je wordt direct geactiveerd want, stel dat je net te laat bent? Dan is die goede deal of die leuke broek weg!

 

Een groot onderdeel van websites zijn de recensies. Of het nou recensies zijn van een dienst, een product of de website zelf, de meeste mensen bekijken de recensies voor zij ergens iets kopen of reserveren. Uit onderzoek blijkt dat de recensies beter werken als er een naam aan verbonden is. “Anja geeft een 8 aan deze accommodatie” werkt dus beter dan “Een andere klant geeft een 8 aan deze accommodatie”. Daarnaast blijkt ook dat recensies in verhaalvorm beter werken.

 

Het baseren van je eigen keuze of mening op die van iemand anders wordt ook wel social proof genoemd. Als veel andere mensen een product goed vinden dan denken wij al snel dat het ook echt een goed product is. Social proof kan worden gevonden in het hebben van een groot aantal recensies maar ook in zinnen zoals “andere klanten kozen voor” en “34 anderen gingen je voor”. Schaarste en social proof hangen ook samen. Als meerdere mensen het een goed product of een goede dienst vinden zal het wel snel zijn uitverkocht, toch?

 

Hoe nu verder?

Dit is een kleine greep uit een aantal psychologische principes en onderzoeken die je zou kunnen toepassen op een website. Ben je benieuwd wat je nog meer kan doen of heb je interesse in een onderzoek? Neem contact op met Consumatics, via:

 

+31(0)20 2619106

of mail naar info@consumatics.nl

 

Bronnen: 

Senecal, S. & Nantel, J. (2004). The influence of online product recommendations on consumers’ online choices. Journal of Retailing, 80 (2), 159-169. https://doi.org/10.1016/j.jretai.2004.04.001

 

Cialdini, R. B. (2007). Influence: The Psychology of Persuasion. (6 ed.)

 

Savadori, L., & Mittone, L. (2009). The Scarcity Bias. APPLIED PSYCHOLOGY: AN INTERNATIONAL REVIEW, 453-468.

 

De Martino, B., Kumaran, D., Seymour, B., & Raymond, D. J. (2006). Frames, Biases, and Rational. Science, 684-687.