Terug naar overzicht

Voeding, de brandstof om de motor aan de gang te houden

Wenda Linthorst, 21 januari 2019

Tijdens Horecava 2019 sprak Wenda Linthorst op 8 januari in het InnovationLAB, dé plek waar de innovaties van eten & drinken te vinden zijn. Voor een volle zaal sprak ze over de zorg. Dit is één van onze drie belangrijkste doelgroepen naast horeca en retail. Doel? Kennis delen over hoe je met kleine aanpassingen de kans op ondervoeding in de zorg kunt verkleinen. Denk hierbij aan de presentatie van eten en drinken en kleine aanpassingen in de omgeving.  Neuromarketing & psychologie voor de zorg dus!

 

Waarom weten we er wat van?

Sinds 2013 voeren we onderzoeken in de zorg uit. Hierbij kun je denken aan zowel de zorginstellingen, als merken die leveren aan de zorg. Samenwerkingspartners die net als wij hard willen werken om het eten & drinken in de zorg te verbeteren zijn o.a. Jacobs Douwe Egberts Professional, Arla Foods, Bidfood, Ambius en Albron. 

 

En waarom zo graag helpen in de zorg?

Consumatics wordt door uiteenlopende organisaties gevraagd om de kennis van het onbewuste toe te passen. Nergens is de wens zo groot om met kleine veranderingen verschil te maken, het kan tenslotte mensen (sneller) beter maken. Zo weten wij dat 1 op de 4 tot 1 op de 5 ouderen ondervoed in een ziekenhuis verblijft. Wellicht heb jij ook een persoonlijke ervaring gehad in een zorginstelling van jezelf of van een naaste. Zelf hebben wij deze ook en wij werden niet enthousiast van wat het aanbod is en hoe het werd gepresenteerd: van kale witte borden tot kleurloze gerechten en van stille eetmomenten tot geen verwenmoment. Deze combinatie zorgt er voor dat we ons hier graag hard voor maken en onze kennis delen voor de zorginstellingen!

Kom maar op met die tips

Tijdens de sessie zijn 15 tips gedeeld. De focus ligt op huizen waar mensen wonen, zoals verpleeghuizen, maar uiteraard kan de vertaalslag naar de gehele branche worden gemaakt. Hierbij een paar tips in het bijzonder:

-        Geen blauw en grijs servies

Wil je dat mensen lekker veel eten? Kies dan niet voor blauw of grijs servies. Er is geen voeding van nature grijs of blauw. Hierdoor associëren we dit niet met eten en nuttigen we het daardoor minder. Het liefste kiezen we voor wit en variëren we eerder in vorm of met een klein werkje er op. Wil je wel kleur? Kies dan voor warme kleuren zoals gele of rode elementen.

-        Verspreid geur voor het eten

In ons zorgonderzoek uit 2015 kwam heel duidelijk naar voren dat de geur van brood er voor zorgt dat mensen meer uitkijken naar de maaltijd en de kans op ondervoeding met 5% afneemt! Dit kan natuurlijk zijn (dus broodjes afbakken), maar het is ook mogelijk om een kastje te gebruiken dat geur verspreidt.

-        Hang de slingers op

Mensen eten minder als ze alleen zijn. Op het moment dat de bewoners samen eten, wordt er meteen al meer genuttigd. Als je stimuleert dat er een praatje wordt gemaakt, een zacht muziekje aan staat en de pannen op tafel staan zodat je nog een tweede keer op kunt scheppen en het lekker ruikt, stijgt het nuttigen nog meer.

De zorg heeft een speciaal plekje in ons hart veroverd.  De cases van Bidfood en het zorgonderzoek 2015-2016 zijn hier een mooi voorbeeld van. Leg gerust jouw uitdaging voor, dan kijken we of we jou kunnen helpen! Dat kan via 020-2619106 of info@consumatics.nl

Wil je meer tips ontvangen? Mail even naar info@consumatics.nl, dan ontvang je de whitepaper voor de zorg.