Terug naar overzicht

Onbewuste duurzaamheid.

Niels de Rooij, 07 november 2018

Je collega, de krant, het nieuws de politiek je hoort het overal, Nederland moet duurzamer worden. De invulling daarvan verschilt van afval scheiden tot meer natuur. Volgens het CBS  staat het welvarende Nederland op het gebied van natuur onderaan in Europa. In geen enkel land is de verhouding natuur & bos tot landoppervlak zo klein (CBS, 2018). Laten we in ieder geval benoemen dat het waardevol is om te zien hoe we onze planeet doorgeven aan de volgende generatie, schoner of beter dan dat het nu is.

Maar tjonge jonge, we veranderen niet zo snel. Tijd om het over gedragsverandering te hebben! Hoe kun je jouw gasten of klanten verleiden om te veranderen?

Bewustwording of gedragsverandering 

Als je bewustwording wilt, richt je dan op het bewustzijn. Wil je gedragsverandering, ‘je raadt het al’ richt je dan op onbewust gedrag. We maken honderden keuzes onbewust. Stel je voor dat je tijdens het fietsen alles bewust mee maakt; het in balans houden van je fiets, trappen, sturen, praten met je vriend(in). Wees blij dat je dit allemaal onbewust doet. Afijn. Terug naar het onderwerp.

Onbewuste vs bewuste 

Gedragsverandering via het onbewuste gaat veel sneller dan via het bewust maken van mensen. Het duurde bij de campagne tegen roken bijvoorbeeld ongeveer 30 jaar voor de reclamespotjes van SIRE effect hadden. Aanpassen van de omgeving, door bijvoorbeeld plaatjes toe te voegen, sigarettenpakjes achter kasten te stoppen in plaats van de zichtbare open kasten of gezonde producten centraler neer te zetten dan ongezonde, hebben meer effect.

Associaties 

Als je menselijk gedrag wilt veranderen, moet je je richten op de omgeving en/of op die associaties. Gedragsverandering is te bereiken via positieve associaties en negatieve associaties (Dijksterhuis, 2011). We geven je daarom hieronder wat mooie voorbeelden je gasten aan te zetten tot gedragsverandering en Nederland een stukje schoner en beter te maken.

  • Associatie door planten;

Planten associëren we met natuur. Dat klinkt logisch. Door planten toe te voegen wordt het restaurant positief geassocieerd met planten. Hotel Jakarta in Amsterdam heeft een eigen subtropische binnentuin ontworpen. Het is een icoon van energieneutrale hotel. Tevens verhoogt de kwaliteit van leven bij de uitkijk op een groene omgeving. In een groene omgeving zijn mensen zich bewuster van de natuur, eten we netter ons bord leeg of scheppen we minder op.

  • Associatie met kleur;

Een visboer in Nijmegen gebruikt de viswijzer opgesteld door het wereld natuurfonds. Bij vissoorten geeft hij de duurzaamheid aan met rode en groene puntjes. Bij het vaker zien van deze codes werkt de kleur groen als positieve associatie voor duurzame vis en de kleur rood als negatieve associatie voor geen duurzame vis. Ontzettend goed om dit op menukaarten aan te geven. Wie koopt er dan nog vis met een rode vermelding?

  • Creëer betrokkenheid;

Laat de gast meedenken hoe het restaurant in kan zetten op een schonere en betere omgeving. Implementeer de ideeën en beloon gasten hiervoor. Maak deze duurzame ontwikkeling zichtbaar door dit te delen op social media. De ambities voor duurzaamheid moeten in het restaurant zichtbaar worden.

  • Korting geven;

Wanneer mensen hun eigen mok meenemen, kun je korting geven. Of nog beter, je kunt de prijs bepalen waarbij mensen hun eigen mok meenemen. Hebben ze deze niet mee? Dan reken je 50 cent extra. Zo doet het de gast meer pijn en nemen ze de volgende keer een mok mee!

 

Je hebt vast al bepaalde zaken aangepakt. Een uurtje brainstormen met je team gaat zeker leuke ideeën opleveren. Deel jouw nudge via info@consumatics.nl of tag @consumatics via Instagram.  Wil je jouw probleem voorleggen of dit opgelost kan worden door de psychologie? Neem contact met ons op via 020-261 9106 of mail info@consumatics.nl

 

Literatuur

Centraal bureau van statistiek (2018) Bodemgebruik; uitgebreide gebruisvorm, per gemeente. Van https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/70262ned/table?dl=3D8B

Dijksterhuis, A. P. (2011). Het slimme onbewuste. Prometheus.