Terug naar overzicht

Nudging

Wenda Linthorst, 26 oktober 2015

Nudging: een duwtje in de goede richting

Onbewust worden wij als consument iedere dag weer in een bepaalde richting geduwd om keuzes te maken; keuzes om een bepaald product aan te schaffen of om een bepaald soort eten te kopen. Vooral dat laatste kan tegenwoordig makkelijker dan ooit omdat voedsel altijd en overal beschikbaar is. Niet alleen in de supermarkt, maar ook tijdens een dagje uit, online en onderweg. Het voedsel dat dan beschikbaar wordt gesteld, is meestal ook niet de gezondste keuze die er is. Daarom doen winkelketens er van alles aan om consumenten (onbewust) te verleiden hun producten te kopen. En met succes. Iedereen heeft achteraf wel eens een product gekocht waarvan je van tevoren niet van plan was om het te kopen (denk aan die ene trui, maar ook het broodje dat je op de hoek van de straat hebt gekocht omdat het zo lekker rook).

Gezonde keuze

Het is dan ook niet voor niets dat we tegenwoordig kunnen spreken van een obesogene samenleving, ofwel een samenleving die dikmakend is. Dus waarom zouden we de consument niet wat meer helpen om onbewust gezondere keuzes te maken? Oftewel: nudging. Nudging maakt de gezonde keus de meest voor de hand liggende keuze, zonder dat dit de keuzevrijheid van de consument beperkt. Denk bijvoorbeeld aan het binnenlopen op de groenteafdeling in de supermarkt in plaats van op de broodafdeling. Of aan groente en fruit dat bij de kassa ligt als je in rij staat in plaats van producten die rijk zijn aan suiker zoals frisdrank, chocola, koek en snoep.

Afval in de prullenbak

Maar, nudging reikt verder dan alleen de supermarkt. In de vorige nieuwsbrief las je ook al over The Fun Theory. In dit filmpje is te zien dat er een grappig geluid wordt toegevoegd aan een prullenbak wat je hoort als je er iets ingooit. Hun vraag: zullen mensen meer vuil in de bak te gooien als het leuk wordt gemaakt? Nou en of! Het experiment resulteerde erin dat meer dan twee keer zoveel afval verzameld werd in de prullenbak dan normaal!

De overheid en nudging

Uit een artikel van de NRC in april 2015 blijkt dat zelfs de overheid gebruikt maakt van nudging (Vasterman, 2015). Met de invoering van het nieuwe leenstelsel is het de overheid toch gelukt om ervoor te zorgen dat studenten minder gaan lenen. Er is vorig jaar namelijk een wijziging doorgevoerd waarbij de studenten nu geen optie meer hebben om de aanvink-optie ‘’maximaal lenen’’ te selecteren. Er was alleen de mogelijkheid om zelf een bedrag in te voeren om te lenen. Op die manier moeten studenten bewuster nadenken over het bedrag waarvan ze denken het echt nodig te hebben. En met resultaat: in 2013 had nog 69% van de studenten een maximale lening, maar in 2014 was dit al gedaald naar 34%. Het gemiddelde leenbedrag daalde daarbij ook nog eens met 8% (Vasterman, 2015).

Kortom, door nudging kan de samenleving niet alleen beter gaan eten en bewegen, maar worden er (onbewust) ook betere financiële keuzes gemaakt. En dat is uiteindelijk waar nudging om draait: een duwtje geven in de goede richting.