Terug naar overzicht

Neuromarketing

Wenda Linthorst, 08 oktober 2013

We houden van de shopper 

Een aantrekkelijk affiche met een hartje en twee shoppers afgebeeld. Daar gingen Thomas en ik. Op naar het internationale Neuromarketing in Retail Congres 2014, op 8 en 9 oktober 2014 in Amsterdam. Een conferentie georganiseerd door NMSBA en POPAI Benelux. Naast dat ik één van de sprekers was, hebben we natuurlijk zelf ook weer nieuwe kennis op gedaan. Een korte uiteenzetting van twee dagen met ongeveer 20 sprekers. Sommige sprekers vertelden over het brein zelf, anderen over de toepassing van deze kennis.Start met deze blog als je nog helemaal niet wat neuromarketing en neuromarketingonderzoek is. 

Onderzoek in de fMRI scanner 

Tijdens de conferentie werden onderzoeken aan het licht gebracht, die gedaan waren met fMRI. Een daarvan keek naar verschillende hersengebieden. Zo hebben we een gebied in de hersenen voor keuzes en redeneren maar ook een gebied voor gezichtsherkenning.  tijdens de test werden participanten in de fMRI scanner gezet en werden plaatjes van Apple en Samsung producten getoond. In de hersenen werd een opvallende ontdekking gedaan tussen deze twee. Zie hier het filmpje van dit onderzoek en de uitkomst. https://www.youtube.com/watch?v=Awd7wsdAQyA

Delen van het brein

Het is zichtbaar in de fMRI scanner waar meer activiteit in het brein is als je als consument iets ziet. Insula is het gedeelte waar negatieve emoties zitten, zoals pijn. De verwachting is dat de nucleus accumbens de gedeelte is waar positieve belevingen zichtbaar zijn. Ben je verslaafd aan chocolade, dan zie je hier meer activiteit als je chocolade zien. Maar bijvoorbeeld ook bij verlangen en passie.

Golden Ratio

Bert Ohnemüller deelde ons op enthousiaste wijze toepassingen van Neuromarketing. De verhouding Golden Ratio kwam o.a. aan bod. We vinden mogelijk afbeeldingen aantrekkelijker (gemakkelijker om te verwerken) als ze in goede verhoudingen gepresenteerd zijn. Zo is Mona Lisa ook in de Golden Ratio verhouding. Probeer het gerust eens uit bij een advertentie en laat ons het weten!

Chocolade voor jou en je vrienden

De meest positieve Riegel reclame van Jürgen Gallinat was een plaatje waarin enkele gezichten te zien waren. Daarnaast zag je een hand die meerdere chocolade bars presenteerde. Een andere reclame, waarin je zag dat een lekkere reep doormidden werd gebroken, was minder positief. Uiteindelijk voelt je je als consument fijner als je het kunt delen. Dit wordt meer verkocht!

Twee dagen die top georganiseerd waren door het NMSBA-team en POPAI-Benelux. Volgend jaar ben ik er zeker weer bij, ik hoop jij ook! Volgens mij kun je je deze dagen voor 100 euro aanmelden en neemt de investering elke dag toe. Wees er dus op tijd bij om weer bijgepraat te zijn over de wereldwijde onderzoeken in Neuromarketing.