Terug naar overzicht

MIE2018: Millenials houden 8 seconden aandacht & IKEA werkt met quality observers

Wenda Linthorst, 02 februari 2018

Je kent het wel; zo’n week wanneer je met een heel vol hoofd naar een congres toe gaat. Ik wil nieuwe inspiratie opdoen op het jaarlijkse event voor Insights & Analytics, MIE18. Mijn mailbox zit vol en ik wil heel graag verder met het uitwerken van een nieuwe strategie voor een klant gericht op het onbewuste van hun gasten. 's Morgen had ik mijn compagnon Helma aan de telefoon, die zei ‘ga anders een halve dag’. Maar toen kwam ik binnen in het Media Plaza van de Jaarbeurs. Ik ga vanavond wel langer door met werken. Wat ziet het er toch weer prachtig uit. Ik ben er weer, Welkom op MIE18!

Jan Doets

Gastvrije dames verwelkomen je, een lekker bakje koffie in de hand en een inspirerende sessie van Zakenvrouw van het Jaar 2017, Elske Doets. Ze neemt ons mee in haar visie op reizen, deelt hoe haar organisatie er uitziet en vertelt leuke samenwerkingen. ‘We hebben drie zeecontainers gekocht die we gebruiken als winkel. We kunnen deze op een vrachtwagen meenemen naar elke plek; veel leuker dan elk jaar Vakantiebeurs’. Op eigen wijze weet het team de organisatie onder de aandacht te brengen in Heerhugowaard en heel ver daar buiten. Mensen staan om 6 uur ’s ochtends op om op zaterdag om half 9 vlakbij Alkmaar hun reis naar Canada of USA te boeken voor 10.000,-. Je kunt meteen in de camper kijken die je huurt in de US en alvast even op het bed liggen, die staat tenslotte toch voor de deur. Een super sessie waar ik nog lang naar had kunnen luisteren, maar helaas liep het uit en startte de volgende workshop, dus samen met een aantal anderen stonden we op om naar de volgende workshop te gaan, nog excuses Elske!

EEG voor websiteoptimalisatie

Natuurlijk wil ik de laatste technologische snufjes weten in onderzoek. Zelf zijn we altijd op zoek naar de nieuwste IT-oplossingen om zo het onbewuste beter in kaart te brengen. Daarom bezocht ik een sessie van Braingineers samen met Funda. Zij richten zich vooral op websites en combineren EEG met eyetracking en muisbewegingen en laten mensen daarna kwalitatieve antwoorden geven. Kijk wat wij daarmee kunnen met onze offline onderzoeken. Geen oplossing die wij vandaag de dag gaan gebruiken, maar houden we uiteraard voor je in de gaten!

De customer journey online

Helemaal top was de sessie van Google. Het was weer een verhaal met een visie en vol kennis. Vroeg kon je keywords in google een waarde geven (bids) waarna je advertentie hoog werd weergegeven in de zoekmachine. Nu kun je dat specifieker ma ken, wie, wanneer, op welke locatie, op welk apparaat, vanaf welke site, welk moment ziet welke advertentie. Het interessante is dus dat Google snapt hoe de customer journey er uit ziet van jouw klanten online. Deze informatie gaan ze openbaren via Google Attribution. Daar realiseer je je, dat de klant bijvoorbeeld start bij YouTube, dan naar je site gaat, vervolgens reviews bekijkt en dan koopt. Als je de route weet en weet waar de uitval zit  (en bij welke doelgroep) kun je natuurlijk de reis van je klant optimaliseren. De foto illustreert dit.  

Tussen de workshops kun je kort rondlopen over de beurs, lekker eten meepakken en bekenden en onbekenden spreken. MIE-ers staan goed open voor nieuwe contacten, dus het is altijd leuk om zomaar ergens aan te sluiten. Maar natuurlijk veel vrienden van Consumatics tegen gekomen, een goede mix! 

Quality Observer bij IKEA

IKEA wil geen mystery shoppers meer. Ze willen in het moment onderzoek, hogere aantallen van echte klanten. Daarom zijn ze met Kantar een traject gestart waarbij klanten voor een ijsje of een hotdog gedurende de winkelervaring hun mening kunnen delen. In drie maanden tijd zijn er 21.000 reviews binnen gekomen, foto’s, gesloten vragen en open antwoorden. Deze informatie is een (bijna) real time dashboard die op ieder niveau wordt teruggekoppeld en waar trainingen, verbeteringen instore en successen aan hangen. Mooi om te zien hoe het terugkoppelen van ervaringen van klanten wordt vernieuwd.

Millenials

Ik zat er 100% in en vergat de drukte waar ik uit kwam. Het ging goed. Tot het over Millenials ging. 'We hebben een aandachtspanne van 8 seconden. We switchen zo over of blokkeren alle mensen uit groep acht.' Toen dacht ik aan mijn aandachtspanne en vervolgens heb ik ook mijn telefoon er even bij gepakt. Vanuit het onbewuste kun je natuurlijk niet anders, als het woord online zo vaak genoemd wordt, grijp je onbewust naar je smartphone ;).

Verpakking FrieslandCampina

Een partner van ons, Haystack, van origine een Belgische organisatie die vooral sterk is in sensorisch onderzoek zoals smaaktesten en verpakkingen, deelde een case van FrieslandCampina. “je wilt natuurlijk niet dat een nieuwe verpakking leidt tot een omzetdaling van 20% zoals Tropicana ooit gehad heeft”, dus een spannend traject. Mensen zijn vooral goed in ‘deselecteren’ in het schap, in plaats van het ‘selecteren’ van een product. Oftewel, 95% van wat wij zien is geblurred. Ze hebben ontdekt dat de groene cirkel het essentiële element is van de verpakking waardoor je snel kunt deselecteren en kunt selecteren. Na de kleur, zijn de vorm, de cijfers en dan de woorden essentieel. In september is de knop omgegaan, dus zie je de nieuwe verpakkingen. De eerste resultaten zijn positief!

Deze inzichten wil ik graag met je delen, zodat je zelf, net als ik, weer inspiratie hebt om in februari weer te knallen! Meer vragen of weten hoe we dit naar jullie kunnen vertalen? Bel mij uiteraard gerust via 06-52684006 of stuur een mailtje.