Terug naar overzicht

Merkwaardig

Wenda Kielstra, 14 maart 2016

Een tijdje terug was ik op zoek naar een goede fotocamera. Ik kwam terecht bij een mediagigant en kreeg, naast de gekochte camera, een stuk ‘beleving’ erbij. De producten in de winkel waren mooi uitgestald en er lagen allerlei toonaangevende tijdschriften op het gebied van fotografie en film. Die kon je lezen, terwijl je plaatsnam in de relaxte zithoek. Op het moment dat ik wilde afrekenen, werd ik tegengehouden door een verkoopmedewerker. Ik werd getrakteerd op een cappuccino en een brok pure fairtrade chocolade. De jonge verkoopster begon een gesprekje over de Congolese herkomst van cacaobonen en de idyllische dorpjes in die regio. Zij vinden het dus echt belangrijk dat er sprake is van eerlijke producten! Geïnspireerd door haar verhalen zette ik het buiten allemaal nog even rustig op een rijtje. Ik kwam hier voor een fotocamera en kreeg zoveel meer dan dat. Dat bevalt!!

 

Je bedrijf als persoon

Dit is helaas een fictief verhaal. Merkbeleving bij een mediagigant is zeker mogelijk, maar op deze manier maak je het zelden mee. Moraal van het verhaal? Het is verstandig om de identiteit van jouw organisatie duidelijk te communiceren. In feite kun je elke organisatie zien als een concreet persoon. Dit omvat hun reputatie, kernwaarden, communicatie, huisstijl en nog veel meer. Alles wat je van het bedrijf weet, hoort, ziet, ruikt, proeft of voelt is de identiteit van het bedrijf. De persoon. Die persoon leer je kennen door hem te beleven. Als bedrijf wil je dan ook dat je klanten jouw merk optimaal beleven.

 

Wie is Marlboro?

Een voorbeeld. Stel je eens voor dat Marlboro een persoon is. Wie van de drie zie je dan voor je?

Marlboro

 

De kans is groot dat je kiest voor de middelste man, omdat Marlboro vaak wordt neergezet wordt als mannelijk, ruig en robuust. Marlboro is natuurlijk niet zomaar een belangrijke sponsor van Formule 1. Hiermee creëert het bedrijf een bepaalde identiteit, waaraan mensen zich kunnen conformeren. Echte merkbeleving dus!

Het belang van beleving

Een beleving bieden in plaats van een product. Voor veel bedrijven blijft dit vaak een abstracte opdracht. Want ‘kaas is toch gewoon kaas?’. En ‘een fiets is gewoon een fiets?’. Toch wordt het steeds lastiger voor bedrijven om producten op de traditionele manier te verkopen. Mensen willen niet continue geconfronteerd worden met reclame. Ad blockers op internet zijn populair en de televisie wordt tijdens reclame’s afgezet. Klanten willen in de zaak een optimale beleving, juiste prijs en oprechte aanbevelingen van een bedrijf dat hen aanspreekt. Biedt het bedrijf dit aan hen? Dan worden de klanten ambassadeurs. Hun publiek is trouw, sociaal en op zoek naar goede verhalen. Ze zullen het merk de identiteit geven die zij erbij ervaren. Hier heb je als bedrijf geen volledige invloed op. Behalve door je identiteit heel duidelijk te communiceren naar jouw klanten, zoals de mediagigant in het voorbeeld deed.

“Alles voor een glimlach”

Dat is de slogan van CoolBlue. En dat maken ze waar! De reclamestunt begin december dat Sinterklaas het bedrijf overgenomen zou hebben, werd breed uitgemeten in de media. Dat soort acties geeft een bedrijf een gezicht. En brengt in dit geval een lach op ons gezicht, precies waar zij voor staan.

Start with the why

Hoe je jouw merk waardig maakt? Uitgangspunt voor merkbeleving is altijd de dieperliggende visie van het bedrijf. Ga dus bij jezelf te rade wat de visie is van het bedrijf. Waarom bestaat jouw organisatie, wat zijn drijfveren van het bedrijf en hoe kun je dit communiceren door middel van merkbeleving? Dit is namelijk een groot deel van de identiteit van het bedrijf. Of zoals Simon Sinek al eens zei tijdens een TED Talk: ‘People don’t buy what you do, people buy why you do it.’ Veel succes!