Terug naar overzicht

Mere exposure effect

Noa Sol, 21 januari 2019

Unieke smaak? 

Ik ben net verhuist en ben op zoek naar de details om er echt een fijn plekje van te maken. Ik wil accessoires die net even anders zijn dan het standaard grijs of zwart en weet zeker dat ik voor de kleur goud wil gaan. Dat is nooit eerder mijn voorkeur geweest qua kleur, maar daarom juist eens even heel wat anders. Mijn eerste stop is bij de gordijnenboer opzoek naar een roede. ‘Ik wil graag een goud exemplaar!’ zeg ik enthousiast. ‘Jij ook al? Dat is al de derde vandaag’ geeft de gordijnenboer aan.

Hè? Ik dacht juist dat ik origineel was en ik dit zelf had bedacht, is dit dan toch niet het geval?

Mere exposure effect 

Het mere exposure effect is een fenomeen dat door Robert Zajonc bekend is geworden. Deze theorie gaat ervan uit dat wanneer mensen iets vaker zien, zij het positiever beoordelen. Zo heeft hij een onderzoek gedaan waarbij mensen afbeeldingen van Chinezen tekens te zien kregen, ondanks dat zij deze niet konden lezen. Hij varieerde met het laten zien van de tekens onder de proefpersonen en vroeg na het experiment welke afbeelding hun voorkeur had. De proefpersonen hadden een voorkeur voor de afbeeldingen waaraan zij het vaakst waren blootgesteld. Oftewel: mensen hebben een positievere houding naar objecten na herhaaldelijke blootstelling hiervan (R. Zajonc, 2001). 

Trend 

Wellicht is het dan inderdaad het geval dat ik niet zelf tot het idee ben gekomen om met gouden details te werken, maar hoe ben ik hier dan bij gekomen? Terwijl ik mijzelf deze vraag stel, zie ik al een woontijdschrift liggen op de tafel. En Jahoor, overal waren gouden details te zien. Een gouden kapstok, goud bestek, een gouden vaas, zelfs gouden stoelpoten. Vervolgens keek ik op mijn Pinterest en zag ik precies hetzelfde voorbijkomen. Goud was een trend, en een behoorlijk grote ook. En toch dacht ik écht origineel te zijn met mijn idee. 

Bekend maakt bemind 

Duidelijk is dus dat wanneer wij iets vaker zien wij het daadwerkelijk leuker gaan vinden. Niet voor niks dus dat wij onze klanten ook altijd adviseren om zowel het merk als de producten die je wil verkopen vaker te laten zien tijdens de customer journey, zowel online als offline. En zelfs specialisten zoals ik, die dagelijks met neuromarketing bezig zijn, worden onbewust alsnog beïnvloed en gaan ongemerkt zelf ook in trends mee, doe hier je voordeel mee :)

 

Blijf op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen binnen consumentenonderzoek
en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

 

Zajonc, R. J. (2001, december). https://pdfs.semanticscholar.org/7fce/eb29ef3c50c40d4ffdd50853e3e9e13c4449.pdf. Geraadpleegd van https://pdfs.semanticscholar.org/7fce/eb29ef3c50c40d4ffdd50853e3e9e13c4449.pdf