Terug naar overzicht

Maximizers versus satisficers

Nina Witvliet, 19 september 2017

Nu de zomervakantie weer voorbij is en het zonnetje zich steeds meer achter de regenwolken gaat verschuilen, is het weer tijd om lekker op de bank te kruipen met een dekentje en de tv aan te zetten. Je zapt langs wat zenders en komt een leuk tv-programma tegen. Blijf je hangen op deze zender, of is je drang toch groot om even verder te zappen om te kijken of er nóg iets leukers op tv te vinden is? Ben jij een satisficer of een maximizer?

 

Maximizers vs. satisficers

Maximizers en satisficers hebben twee verschillende strategieën om een optie te kiezen tussen verschillende mogelijke alternatieven. Mensen die maximizen wegen alle opties af en streven naar het kiezen van de beste optie mogelijk. Maximizers zullen bijvoorbeeld naar andere tv-zenders blijven zappen, zelfs al hebben ze een leuk tv-programma gevonden, om zichzelf ervan te verzekeren dat ze de beste optie hebben gekozen. Mensen die satisficen daarentegen, zoeken naar een optie die een bepaald acceptabel criterium overschrijdt. Zodra zij een optie hebben gevonden die het criterium overschrijdt stoppen ze met zoeken. Zij stoppen dus bij het leuke tv-programma en zappen niet verder. Maximizers willen de beste optie mogelijk en satisficers willen een optie die goed genoeg is. Maar hoe vinden maximizers dan de beste optie? Een mogelijkheid is dat maximizers zich meer bezighouden met sociale vergelijking: het beste is dan beter dan alle anderen. Een goede relatieve positie geeft dan meer voldoening dan een goede absolute positie.

 

Maximizende en satisficende consumenten

Als consument heeft maximizen of satisficen ook invloed op de tevredenheid met een gekocht product. Zo ervaren maximizende consumenten vaker spijt achteraf en zijn zij vaak minder tevreden met hun aankopen. Zoals hierboven genoemd kan dit verklaard worden door hun grotere gevoeligheid voor sociale vergelijking, en ook door een grotere gevoeligheid voor spijt. De hoeveelheid opties die er zijn kan ook invloed hebben op de tevredenheid met het gekochte product. Volgens de rationele keuzetheorie kunnen mensen nooit te veel opties hebben om uit te kiezen. Voor maximizers geldt dit echter niet, want meer opties betekent dat er een grotere kans is dat ze niet de optimale keuze maken. Ook wordt het met meer opties lastiger om genoeg informatie te verzamelen om de beste keuze te maken. Dit bij elkaar zorgt voor een grotere potentie voor spijt achteraf. Bij satisficers ligt dit heel anders. Zij zijn tevreden met een optie die een bepaald criterium overschrijdt, meer opties toevoegen zou dus niets moeten uitmaken. En wanneer er geen optie was die het criterium overschreed, zijn de nieuwe opties alleen maar nieuwe mogelijkheden om een optie te vinden die wel goed genoeg is.

Al met al kan gesteld worden dat hoe je bent en hoe je beslissingen neemt een grote invloed heeft op je tevredenheid met een bepaalde (product)keuze, zo ook als consument!

 

Moss, S. (2016, 6 juni). Maximizing versus satisficing. Geraadpleegd op 15 september 2017, van http://www.sicotests.com/psyarticle.asp?id=184

Schwartz, B., Ward, A., Monterosso, J., Lyubomirsky, S., White, K., & Lehman, D. R. (2002). Maximizing versus satisficing: Happiness is a matter of choice. Journal of Personality and Social Psychology, 83(5), 1178-1197.

Schwartz, B. (2000). Self-determination: The tyranny of freedom. American Psychologist, 55(1), 79.

Simon, H. A. (1956). Rational choice and the structure of the environment. Psychological Review, 63(2), 129.