Terug naar overzicht

Lang leve de natuur

Koen Munk, 23 juni 2017

De zomer is officieel begonnen, de dagen zijn lang en de natuur staat in volle bloei. Jassen worden verruild voor shirts, broeken voor rokjes, en schoenen voor sandalen. Bij lekker weer komen we graag meer buiten en zoeken we de natuur vaker op. Waarom? Omdat dat ‘lekker’ is natuurlijk! Maar wat maakt dat zo lekker dan? Dat is een vraag die veelvuldig onderzocht is en interessante resultaten heeft opgeleverd.

Ten eerste blijkt uit onderzoek dat de natuur een restauratieve werking heeft op de geest; na een ervaring met natuur, zoals een wandeling door het park, voelen mensen zich minder aggressief, fitter en vrolijker. Daarbij neemt het concentratievermogen en reactiesnelheid toe, en daalt de bloeddruk! Mensen die geestelijk vermoeid of gestrest zijn, zijn het meest gevoelig voor deze positieve effecten.

Niet slecht toch? Al deze positieve effecten die de natuur heeft, benoemt men binnen de attention restoration theory. De attention restoration theory geeft dus ook een mogelijke verklaring voor het feit dat we planten gebruiken bij gelegenheden als trouwerijen en begrafenissen, of dat er op ‘s werelds duurste grond een vier kilometer lang park ligt (Central Park, New York).

 

Stadsmensen

Stadsmensen blijken gemiddeld genomen meer stress te ervaren dan mensen van buiten de stad. Dat komt onder anderen door gebrek aan personal space, gebrek aan identiteit en de enorme hoeveelheid impulsen dat het brein van stadsmensen dagelijks te verwerken krijgt.

Uit een ander onderzoek blijkt dat mensen die in stedelijke gebieden zijn opgegroeid gemiddeld minder goed tegen stress kunnen dan mensen die buiten de stad geboren en getogen zijn. Dit verschil is ook zichtbaar in de hersenen; het gebied in het brein dat pACC heet, heeft een slechtere verbinding met de amygdala (het angstcentrum van het brein) bij deze stadsmensen. Juist die groep zou dus gebaat zijn bij meer natuur.

 

Toepassing in jouw bedrijf

Een niet onbelangrijk effect van planten is eigenlijk relevant voor ieder bedrijf; de aanwezigheid van planten maakt dat men een ruimte mooier en groter vindt. Daarbij zorgen planten ook voor meer comfort!

De positieve effecten van natuur kunnen heel goed gebruikt worden in de retail / horeca branche. Je kunt van jouw restaurant een heerlijke plek maken om uit te rusten door meer natuur in het restaurant aan te brengen. Kleine stukjes natuur hebben namelijk ook de gewenste positieve invloed; denk hierbij aan potjes met plantjes, bloemen of zelfs een poster of schilderij van natuur.

Voor op het kantoor heeft de natuur ook belangrijke implicaties. Werknemers ervaren een kantoorruimte als frisser en zuurstofrijker als er planten staan. Bovendien gaan werknemers er harder van werken!

 

Leve de natuur!

Het moge duidelijk zijn, natuur is goed voor de mens, en dus ook voor de business! Dus als je nog invulling zoekt voor die lege plek in jouw kantoor, café of thuis, zet er een plant neer.

Mocht je nog extra voldoening willen halen uit planten, koop dan zaadjes en laat ze zelf groeien. Als je wilt weten waarom, dan refereer ik graag naar de blog ‘Bouw je blij’ van mijn collega Jenthe.

 

Bronnen:

Hartig, T., & Staats, H. (2006). The need for psychological restoration as a determinant of environmental preferences. Journal of Environmental Psychology, 26, 215-226 


Kuo, F. E., & Sullivan, W. C. (2001). Aggression and violence in the inner city. Effects of environment via mental fatigue. Environment and Behavior, 33, 543-571

Milgram, S. (1970). The experience of living in cities. Science, 167, 1461-1464

Lederbogen, F. et al. (2011). City living and urban upbringing affect neural social stress processing in humans. Nature, 474, 498-501.

Nieuwenhuis, M., Knight, C., Postmes, T., & Haslam, S. A. (2014). The relative benefits of green versus lean office space: Three field experiments. Journal of Experimental Psychology: Applied, 20(3), 199.