Terug naar overzicht

Knuffelhoek, positieve krant en pannen op tafel. Alles voor een Glimlach :)

Luna Heuperman, 22 maart 2017

 

Met weinig middelen kun je mensen vrolijker en blijer maken. Wenda Kielstra van Consumatics gaf tijdens Zorgtotaal samen met Pim Pelser van DoSocial een presentatie over het laten lachen van bewoners en patiënten in de zorg! De Zorgtotaal is een vakbeurs gericht op de intra- en extramurale zorg en vond dit jaar plaats van 14 tot 16 maart. Wetenschappelijke feiten en theorieën werden in de presentatie gemixt met interessante praktijkvoorbeelden uit de zorg en horeca. Na afloop werd er een pakkende infographic uitgedeeld met direct toepasbare tips die vanaf morgen toegepast kunnen worden binnen de zorg. Benieuwd naar deze infographic? Kijk dan snel even verder!

 

 

Geluk is bevorderlijk voor de gezondheid dus is het mogelijk om gezondheid te bevorderen via geluk. Gelukkige mensen leven langer en het verschil kan maar deels verklaard worden uit gezondheid en gezondheidsgedrag. Hierbij een aantal gouden tips die geluk bevorderen!

 

De gouden tips:

1. Laat kinderen voorlezen

Het is ontzettend belangrijk om ouderen in de zorg aandacht te schenken. Helaas is hier door verschillende factoren niet altijd tijd voor. Laat jong en oud op deze manier weer samenkomen! Kinderen krijgen de kans om te oefenen met (voor-)lezen, voor ouderen dragen deze waardevolle momenten weer bij aan hun geluk!

 

2.  Laat de buurt eens in de maand een kop koffie drinken

Ontwikkel een mok waarmee je welkom bent op een maandelijkse koffiemomentje met de buurt. Breng mensen bij elkaar en zorg op die manier voor meer geluksgevoel voor alle partijen!

 

3. Creëer een mantelzorgtafel

Gezamenlijk eten draagt bij aan geluksgevoel! Bovendien doet samen tafelen meer en beter eten. Externe signalen zijn (bij ouderen) vaak belangrijker dan interne signalen! Bied daarom de kans om mantelzorgers mee te laten eten. Zo kan een mantelzorger ook nog even gezellig een bordje meepikken. Ook kunnen mantelzorgers onderling met elkaar in contact komen als je er vaste momenten voor creëert.

 

4. Maak elke dag iemand aan het lachen

Lachen is en houdt gezond! Humor is hierdoor een ontzettend waardevolle dienst in de zorg. Lachen vermindert stress (omdat het cortisolniveau doet dalen) en lijkt daardoor goed te zijn voor het geheugen. Daarnaast geldt de regel: zien lachen, doet lachen. Dit komt door onze aangeboren spiegelneuronen. Iemand alleen al aan het glimlachen krijgen doet zijn of haar lichaam denken dat de glimlach helemaal gemeend is. Dit zorgt op zijn beurt weer positievere gedachten en meer endorfine bij beide partijen. Aan het lachen maken dus!

 

5. Maak een placemat en laat ambacht zien

Producten met een mooi verhaal worden vaak beter beoordeeld op smaak dan exact hetzelfde product zonder verhaal. Zo kan een Fairtrade logo zorgen voor een aanzienlijk betere smaakbeleving.  Daarnaast komt er op deze manier meer aandacht voor de producten, waardoor er met meer aandacht gegeten wordt. Wanneer er met meer aandacht gegeten wordt, neemt het lichaam meer voedingsstoffen op. Een placemat met verhalen over de afkomst van (de ambachtelijke) producten werpt zo zijn vruchten af!

 

6. Besteed aandacht aan de producten (ruiken, proeven, vertellen)

Denk hierbij bijvoorbeeld aan een oefening met een rozijn. Laat bewoners een rozijn vastpakken, voelen, rustig op kauwen zodat ze leren om aandacht te schenken aan de bezigheid eten. Aandachtig eten is gezond!

 

7. Hang vrolijke kunst op en draai muziek

Warme kleuren zorgen voor positieve emoties en gevoelens van veiligheid. Positieve gevoelens zorgen er op hun beurt weer voor dat bewoners beter en meer gaan eten. Zoals eerder beschreven hebben externe signalen een grote invloed op de voedselkeuze en –inname!

 

8. Ontwikkel een knuffelhoek

Breng het lichamelijke contact terug in de zorg. Knuffelen is erg goed voor mensen. Op het moment dat er geknuffeld wordt, maakt het lichaam oxytocine aan. Hierdoor ontstaan er gevoelens van kalmte, blijdschap en minder stress. Laten we proberen om zo’n waardevol moment weer toegankelijk te maken binnen de zorg!

 

9. Maak leuke mijlpaal-kaartjes voor de bewoners

Door aandacht te besteden aan persoonlijke mijlpalen van bewoners, zorg je voor kleine geluksmomentjes. Wanneer ‘Loes’ bezoek heeft gehad van haar kleindochter of ‘Hans’ na een hele lange tijd weer zelfstandig een buitenwandelingetje heeft gemaakt, kan dit vastgelegd worden als ‘mijlpaal’. De kaartjes roepen op hun beurt weer gesprekken op tussen bewoners en verzorgers. Zo creëer je weer nieuwe momenten van geluk!

 

10. Breng een positieve krant uit

Laat bewoners weer lachen! Breng een krant uit, puur gericht op positiviteit! Denken aan blije tijden, maakt blijer. Emoties volgen namelijk gedachten. Geef bewoners de kans zelf invulling te geven aan de krant. Zij lopen vaak met de prachtigste verhalen! Die bewoners krijgen een mooi podium, met een dankbaar positief publiek. Laat ze weer lachen!

 

11. Zet pannen op tafel en laat zelf opscheppen

Keuzevrijheid, presentatie en verse ingrediënten zorgt voor een aanzienlijk hogere voedselinname. Wanneer je eten vooraf opschept neem je een deel aan keuzevrijheid, en daarmee een deel van iemands eigenwaarde weg. Daarnaast kan een te grote portie ontmoedigend werken, waardoor een patiënt uiteindelijk minder eet. Laat de bewoners hierom lekker zelf opscheppen en zorg voor een vrolijke maaltijd met een gevoel van autonomie.

 

12. Maak eetdiploma’s rondom bewust eten

Laat ouderen nieuwe producten proeven! Laat ze eens wat langer knabbelen om eens écht te proeven en te ervaren wat er in je mond gebeurt. Aandachtig eten is ontzettend belangrijk én gezond. Om deze ‘mijlpalen’ vast te leggen, kunnen er eetdiploma’s uitgedeeld worden. Zo worden de bewoners uitgedaagd om steeds een beetje bewuster en aandachtiger te eten!

 

13. Maak bewoners bekend in je marketing

Zorg voor ‘een gezicht van de bewoner’ aan de buitenkant van je zorginstelling. Hierdoor wordt de instelling een stuk toegankelijker voor bezoekers van buitenaf. ‘Kom een kopje koffie drinken met Annie’, klinkt uitnodigend voor een bredere groep. Zo krijgen de bewoner een hoger aantal bezoek, kan de inwoner uit de buurt een gezellig bakje koffie komen drinken en draait je zorginstelling een hogere omzet!

 

14. Bak iets af in de oven. Zorg voor een verse geur

De geur van eten kan de eetlust stimuleren. Wanneer je zorgt voor een verse broodgeur krijgen bewoners en patiënten meer zin in de maaltijd. Leg dus zo nu en dan een broodje in de oven en verwelkom de heerlijke geur van versgebakken brood!

 

Meer weten over de Gouden Tips en de theorie er achter? Je kunt altijd contact opnemen met Pim Pelser van DoSocial via bedrijfsbureau@dosocial.nl of Wenda Kielstra via wenda.kielstra@consumatics.nl.