Terug naar overzicht

Kleren maken de man

Kasper Elburg, 19 maart 2016

In november 1960 streden Nixon en Kennedy om het presidentschap van de Verenigde Staten. Dit was de eerste presidentiële campagne die uitgebreid op televisie gedocumenteerd werd. In de ene hoek stond de jonge en onervaren senator John F. Kennedy en in de andere hoek de ervaren voormalig vice-president Richard Nixon. Het eerste debat wat zij voerden werd live uitgezonden op radio en televisie. Nixon heeft het debat gewonnen, dat was althans de mening van het overgrote deel van het volk dat het debat op de radio had gevolgd. De meeste Amerikanen hadden het debat echter gevolgd op televisie en die gaven de overwinning aan Kennedy. Wat was hier aan de hand?

Het antwoord is simpel: Kennedy zag er een stuk vitaler uit dan zijn rivaal. Alvorens het debat van start ging werd beide kandidaten aanbevolen make-up op te doen. Nixon weigerde hier aan mee te doen, Kennedy weigerde dit niet. Het resultaat was dat Kennedy er sterk en gezond uit zag, terwijl Nixon erg bleek oogde. Verder kun je zien in de afbeelding dat Nixon een pak aan had dat, door het zwart-witte beeld, hem compleet op liet gaan in zijn omgeving. Leiders die gaan niet op in hun omgeving, leiders die staan vooraan. Het is lastig om voor te stellen dat een volk hun leider voor een groot deel bepaalt aan de hand van uiterlijke kenmerken in plaats van capabiliteit, maar de statistieken suggereren het tegendeel.

Een team onderzoekers onder begeleiding van Neil Howlett deden in 2013 onderzoek naar het effect van het dragen van een pak op maat op de perceptie van competentie. De deelnemers zagen voor een maximale duur van 5 seconden een foto van een man in pak. Er waren twee foto’s beschikbaar, deze waren identiek op één aspect na. In de ene foto was het pak dat werd gedragen op maat gemaakt en in de andere foto paste het pak prima, maar was het niet op maat gemaakt. Binnen deze 5 seconden velden de deelnemers een behoorlijk eenzijdig oordeel. De man in het pak op maat was:

  • Succesvoller;
  • Zelfverzekerder;
  • Flexibeler;
  • Was meer te vertrouwen;
  • Genoot een hoger salaris

Maar de invloed van kledij gaat nog verder. Het uiterlijk van een ander doet namelijk ook iets met je eigen zelfbeeld. In de natuur is de kleur rood vaak een teken van dominantie. Hennen kiezen bijvoorbeeld de haan met de grootste kam en lellen. Uit onderzoek blijkt dat mensen die rood dragen ook een sterk effect hebben op mensen. Door dat mensen  onderdanig reageren op de kleur rood, verhoogt dit ook daadwerkelijk de testosteronspiegel van de drager en verlaagt het de testosteronspiegel van de mensen om de drager heen. Robert Hill en Roger Barton lieten in 2005 zien dat deelnemers van vechtsporten aan de Olympische Spelen vaker wonnen als zij rood droegen. Dit effect werd groter naarmate de deelnemers dichter bij elkaar in de buurt lagen met betrekking tot hun vaardigheden. Het grootste verschil lag bij de deelnemers van de sport Tae Kwon Do, waar 57% van de winnaars rood droeg. 

Wat kunnen we hier voor lessen uit trekken?  Allereerst is bewustwording van de grote invloed van uiterlijk belangrijk. Alhoewel ik in mijn vrije tijd nog regelmatig op versleten schoenen loop heb ook ik vorig jaar een pak op maat laten maken. Nu heb ik alleen nog een rode stropdas nodig...