Terug naar overzicht

Keuzegedrag van je gasten

Nando Knel, 24 januari 2017

Gasten verschillen in hoe zij keuzes maken. Het keuzegedrag van gasten wordt sterk beïnvloed door de manier waarop zij een keuze benaderen. Sommige gasten zijn impulsief en andere denken liever even wat langer na over een beslissing. In deze blog laten wij jou zien hoe je als restaurant eigenaar hierop kan inspelen.

Er zijn verschillende persoonlijkheidskenmerken die ons keuzeproces beïnvloeden:

  • Need for cognition;
  • Need for closure;
  • Regulatie focus;
  • Zelf controle.

Ik ga het in deze blog hebben over het eerste persoonlijkheidskenmerk: “need for cognition”; de mate waarin gasten geneigd zijn om na te denken en het fijn vinden dit te doen.

Gasten met een hoge “need for cognition” zijn echte denkers, zij denken in het algemeen langer na over een beslissing omdat zij eerst alle informatie willen hebben en goed willen uitzoeken wat de voor- en nadelen zijn.

Gasten met een lage “need for cognition” zijn eerder doeners, zij kiezen vaker instinctief en maken sneller een beslissing, laten zich meer leiden door cues uit de omgeving.

Benieuwd hoe dit bij jou zit? Kijk dan even naar in hoeverre je het eens bent met de volgende stelling.

“Ik vind het genoeg als iets blijkt te werken: hoe het precies werkt, interesseert mij niet.”

  • A Zeer mee eens
  • B Mee eens
  • C Neutraal
  • D mee oneens
  • E zeer mee oneens

Als je bij deze vraag A hebt gekozen dan heb je waarschijnlijk een lage “need for cognition” en heb je E gekozen dan heb je waarschijnlijk een hoge “need for cognition”.

Need for cognition en overtuiging

De mate van “need for cognition” speelt een grote rol in hoe wij overtuigd kunnen worden. Mensen met een hoge “need for cognition” hebben vaak meer informatie nodig dan mensen met een lage “need for cognition”. Denk bijvoorbeeld aan het zien van de kaart in het restaurant,

“Duo van Iberico”

bestaande uit een varkenshaas en slow cooked pork belly met een crème van gepofte knoflook, gebakken ui compote, chircharron en jus

Er zijn gasten die dit gerecht zonder aarzeling zullen bestellen. Je hebt ook gasten die willen weten waar de naam Duo van Iberico vandaan komt of willen weten wat chircharron is. Deze gasten zullen pas bestellen zodra ze de informatie hebben waarnaar ze hebben gevraagd.

Wat zou je hier mee kunnen doen?

Om mensen met een hoge “need for cognition” te overtuigen kan je het best goed gegronde argumenten aanleveren dus aantonen waarom jouw product kwalitatief het beste is. Voor mensen met een lage “need for cognition” is de presentatie belangrijk! Dus kijk goed wie je voor je hebt.

Denk jij gasten te ontvangen met een hoge “need for cognition”, geef dan vooral veel informatie over jouw gasten, zoals de herkomst, of informatie over het bereidingsproces. Denk je mensen te ontvangen met een lagere “need for cognition”, probeer het dan in een vermakelijke context te presenteren met visuele prikkels, denk aan een filmpje of foto’s! En als je het niet weet… ga lekker los op beide, want met een combinatie van beide zit je altijd goed. Dit filmpje sluit daar goed bij aan, er worden zowel afbeeldingen laten zien, als een heldere prijslijst gegeven, dit zal beide persoonlijkheden aanspreken.