Terug naar overzicht

Kan verleiden tot ver leiden?

Marianne van de Water, 10 januari 2018

Horecava 2018

 

“Wat was tot nu toe het lekkerste hapje?”

De keren dat ze als antwoord kreeg : ‘jij’  waren niet op een hand te tellen. Toen ze het voor het eerst door had schoot ze in de lach.

De perfecte openingszin. Op de Horecava. Op het InnovationLAB.

Ze was bloedmooi, een missverkiezing zou ze winnen. De eerst keer was haar openingszin; Wat brengt u hier op de Horecava? Na een paar keer de grap, “de auto de tram of de fiets” bedacht ze dat het anders moest.

Nu was dit antwoord natuurlijk ook wel standaard (Jij). Maar toch…iedereen stond er met een grote grijns b(l)ij te kijken. En dat was precies wat ze wilde! Dat het bezoek aan deze stand  een beleving werd voor de bezoeker. Als je met haar verder praatte merkte je al snel op dat deze dame van wanten wist en je haar niet met een kluitje het riet in kan sturen. Een beauty en brains dus.

Met verleiden denk je in eerste instantie aan flirten en decolletés en zo. Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden een klant te verleiden. Op een wat meer subtielere wijze. Met bijvoorbeeld je stem, en je woordgebruik. Maar ook zaken die onbewust plaatsvinden zoals geur, kleur en muziek. Wat dacht je van een kerstmuziekje en dennengeur in januari? Je ziet dan de mensen op de cam verdwaasd rondlopen met een gefronst voorhoofd en  een groot vraagteken op hun gezicht. Kerstmuziek ? Nu ? Hoor ik het wel goed ? Ja.

En hoe anders is dan de vibe (en de gezichtsuitdrukking)  als ze ineens langs palmbomen lopen, er een salsa muziekje klinkt en het ruikt naar pina colada. Je snapte het meteen. Dan kijken ze heel anders. Relaxed en blij. Je snapt meteen dat dit ver kan leiden tot interessanter consumenten gedrag. Aanstekelijk voor de omzet. Dit en nog heel veel andere zaken die onbewust gebeuren (maar liefst 95%) maken wij als Consumatics inzichtelijk. Hoe ? Dat vertellen we u graag.