Terug naar overzicht

Jingle all the way

Kimberley Prenger, 13 december 2017

Het is december, Sinterklaas is weer vertrokken naar Spanje en het sneeuwt de laatste dagen af en aan. Tijd om de kerstversiering weer van zolder te halen! Deze tijd van het jaar zijn we in de ban van het decoreren van het huis en natuurlijk; de boom. Elk jaar is het bij mij thuis weer een hele happening, wie mag de eerste ballen ophangen? Doen alle lampjes het nog? Zijn de ballen nog wel heel? Waar in huis moet het kerstdorp komen te staan? En: niet te vergeten, wie kan het beste meezingen met al de kerstliedjes op de radio?

 

Gelukkiger door kerst

Volgens Steve McKeown, een psychoanalyticus, worden de meeste mensen gelukkiger van het optuigen van een boom en het ophangen van kerstversiering omdat wij kerst associëren met onze jeugd en hier fijne herinneringen aan hebben. Verder is het zo dat wij hierdoor denken aan de leuke momenten van bijvoorbeeld mensen die ons dierbaar zijn.

Daarnaast worden ook de mensen om ons heen gelukkiger van de kerstdecoratie in en rondom het huis. Zo blijkt uit onderzoek dat je door je buren wordt gezien als toegankelijker en vriendelijker als je kerstversiering hebt hangen die zichtbaar is voor de buurt.

 

Wat betekent dit voor winkeleigenaren?

Ook in winkels vinden we het leuk om de kerstsfeer te kunnen ervaren. Kerst etalages, kerstmuziek en de lampjes in de straten maken het winkelen voor kerstcadeaus ‘compleet’. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het interieur, de muziek, en het contact met de medewerker een positieve relatie heeft met het gedrag van de klant, ook tijdens de kerst. Dit wil zeggen dat klanten positief reageren op de kerstetalages, kerstmuziek en andere visual merchandising. Zij winkelen dan ook liever in winkels waar dit wel aanwezig is dan in winkels waar dit niet aanwezig is.

De drukte vinden we alleen minder leuk, het merendeel van de mensen kiest het liefst voor de minder drukke uren om cadeaus te gaan kopen. Ook blijven de jongere klanten langer in een winkel in vergelijking met oudere als de muziek iets harder staat.

Desondanks is het dus zeker verstandig als ondernemer om kerstversiering neer te zetten of op te hangen en een kerst muziekje op te zetten, en je klanten helemaal mee te nemen in de kerstsfeer. Ik zeg: snel de kerstversiering van zolder en op naar de winkels!

 

 

Bronnen:

Werner, C. M., Peterson-Lewis, S., & Brown, B. B. (1989). Inferences about homeowners’ sociability: impact of christmas decorations and other cues. Journal of Environmental Psychology, 9(4), 279-296. 

Ong, D. L. T., Gan, Y. H., Juniaty, I., Wong, J. L. J., Ling, A. R., & a/p Gullantheivello, S. (2014). Effects of mall atmosphere towards consumer behaviour during christmas. Proceedings of 6th Asia-Pasific Business Research Confrence, 19-20 may, 2014. Seoul, South Korea.