Terug naar overzicht

Is betrouwbaarheid beïnvloedbaar?

Caitlin de Kruyff, 14 december 2016

Het is weer december, en dat betekent een drukke maand voor de zorgverzekeringsmaatschappijen. Dit is namelijk de maand van nieuwe klanten trekken en bestaande klanten zien te behouden, omdat dit de periode is dat consumenten kunnen overstappen. Maar hoe trek je die mensen nou naar jouw organisatie in plaats van die van de concurrent? Zeker in deze branche kan het soms lastig zijn om eruit te springen. Hoe onderscheid je je van de rest? Keuzes die consumenten maken hebben veelal te maken met een gevoel van vertrouwen. Maar hoe zorg je daarvoor? Dit wordt beïnvloed door verschillende factoren zoals aantrekkelijkheid, gelijkheid aan onszelf en hoe betrouwbaar iets of iemand er uitziet. In deze blog wil ik jullie graag laten zien hoe er in kan worden gespeeld op het idee van betrouwbaarheid bij consumenten.

Wat straalt betrouwbaarheid uit?

Wanneer we naar iemand kijken, verwerken we heel snel allerlei informatie om een oordeel te kunnen vellen. Vele onderzoeken hebben gekeken naar wat het nou precies is wat mensen als betrouwbaar ervaren. Zo kan er gekeken worden naar de facial width-to-height ratio (fWHR). Dit is de verhouding van de breedte en hoogte van het gezicht. Mensen met een lage ratio worden veelal als meer betrouwbaar ervaren dan mensen met een hoge ratio. Dus hoe smaller een gezicht, hoe betrouwbaarder. Nu denk je waarschijnlijk: na de feestdagen gelijk de sportschool in om m’n gezicht wat smaller en betrouwbaarder te krijgen! Maar helaas, je kunt er zelf weinig aan veranderen. De fWHR wordt namelijk voor het grootste deel bepaald door de structuur van de schedel. Naast de vorm van de schedel zijn er nog allerlei andere gezichtskenmerken die mensen als betrouwbaar ervaren. Zo kan je beter voor bruine ogen gaan dan voor blauwe, en is een brede kin beter dan een smalle kin. Ook uitgesproken jukbeenderen en hoog beginnende wenkbrauwen stralen meer betrouwbaarheid uit. Waarom we dit alles als prettiger ervaren is niet duidelijk geworden uit de experimenten.

Veel zorgverzekeraars maken in hun campagnes gebruik van bekende Nederlanders. En ze doen dit natuurlijk niet voor niets. Onderzoek heeft uitgewezen dat het koppelen van een merk aan een bekend gezicht zorgt voor herkenbaarheid bij consumenten. Het imago van het bekende gezicht straalt af op het merk. Maar let op: dit werkt zowel positief als negatief! Hieronder een aantal voorbeelden van bekende Nederlanders die uitkomen voor een zorgverzekeringsmaatschappij.

 

 

P.S. Natuurlijk is dit ook heel goed toepasbaar in andere branches!

 

Bronnen:

Stirrat, M., & Perrett, D. I. (2010). Valid facial cues to cooperation and trust male facial width and trustworthiness. Psychological science21(3), 349-354.

Andrews, M., van Leeuwen, M. L., & van Baaren, R. B. (2013). Hidden Persuasion. 33 psychological influence techniques in advertising. Amsterdam: BIS Publishers.