Terug naar overzicht

Innovation Day

Wenda Linthorst, 15 april 2016

Vanuit traditioneel oogpunt zijn bedrijven hiërarchisch opgesteld. Vooral de grotere bedrijven werken met top-down communicatie, wat betekent dat de bedrijfsrichting wordt bepaald vanuit de top van het bedrijf. Deze beslissingen worden  aan het management doorgegeven, die op zijn beurt er weer op toe ziet dat de werknemers deze beslissingen uitvoeren. Het is een systeem dat nodig is om een bedrijf in een  duidelijke richting te sturen, een goed geoliede machine zou je zeggen. Een nadeel dat hier echter bij komt kijken is dat je als bedrijf niet optimaal de ideeën en talenten van je personeel benut. Een ander nadeel dat hierbij ontstaat is dat de mensen die de beslissingen nemen vaak minder inzicht hebben in de praktische problemen  die daar bij komen kijken.

Over de loop van de jaren is er vanuit de arbeidspsychologie veel onderzoek gedaan naar het effect van zulke communicatie op de werknemers in een bedrijf. Het blijkt zo te zijn dat werknemers over het algemeen meer voldoening uit hun werk halen als zij zelf ideeën over de werkwijze kunnen bedenken en uitdragen. Dit is een concept wat helaas moeilijk wordt geacht om door te voeren, wederom vooral in de grote bedrijven.

Toch betekent dat zeker niet dat we het daarom maar links moeten liggen. Bij Consumatics hebben wij een Innovation Manager, Thomas van Straaten, in dienst. Hij is verantwoordelijk voor het bedenken van nieuwe concepten  en werkwijzen die Consumatics helpt groeien op de langere termijn. Op een gegeven moment bedacht Thomas dat hij in zijn eentje wel heel veel creatieve concepten neer kan proberen te zetten, maar zou het niet efficiënter zijn om  het team daarbij te gaan betrekken?

Denken als een kind

Om hier mee te experimenteren zette hij een “Innovation Day” op. Deze begon  met het uitvoeren van verschillende oefeningen die het creatief denken stimuleren. Een voorbeeld van één van deze oefeningen was de marshmallow challenge. Hierbij moet je zo snel mogelijk een zo hoog mogelijke toren bouwen van ongekookte spaghetti en plakband. Deze toren moet stevig genoeg zijn om een marshmallow te dragen. Het team ging hiermee aan de slag en toen de tijd bijna op was plaatste elk team zijn marshmallow boven op de toren. Twee van de drie torens begaven het onmiddellijk. Het bleek dat een spaghetti stokje niet sterk genoeg is om een marshmallow te houden. Toch bleken deze drie minuten intensieve constructie arbeid niet geheel nutteloos te zijn. Volwassenen denken heel veel in associaties en verwachtingen. Het Consumatics team ging te werk vanuit vastomlijnde ideeën, waaronder het idee dat een spaghetti stokje sterk genoeg is om het gewicht van een marshmallow op te vangen. Niet dus. Thomas gaf aan dat als je creatief wilt denken, je los zult moeten komen van de ideeën die jij hebt over de wereld. Kinderen schijnen heel goed te zijn  in deze opdracht aangezien zij al deze associaties nog niet hebben. Zij proberen meteen maar wat uit en komen er al vrij snel achter dat de spaghetti bezwijkt onder deze suiker-maïzena klomp.

Nadat het team begreep dat het niet fout is om  vrij te associëren begonnen wij met het brainstormen over nieuwe kansen voor Consumatics. Het resultaat was een ongelooflijke stroom aan ideeën en  een team wat zichtbaar geënthousiasmeerd was om bij te kunnen dragen aan de richting waarin Consumatics gaat varen de komende tijd.

Inmiddels hebben wij alweer drie Innovation Days achter de rug, ieders opgesteld door een andere werknemer zodat zij altijd verfrissend blijven. Dit betekent natuurlijk niet dat nu elke werknemer een soort directeur van Consumatics is geworden. Maar wat je wel merkt is dat iedereen meer uitgesproken is over kansen of gevaren, wat meegenomen wordt in de uiteindelijke beslissing van de leidinggevenden. Werknemers die mee hebben gedacht over een besluit zijn automatisch een soort mede-eigenaar van het idee. Dit zorgt ervoor dat zij gemotiveerder zijn om hier aan mee te werken. Dus de stimulatie van creativiteit zorgt voor een groter beeld van de kansen die binnen je bedrijf liggen en ook nog eens een gemotiveerder team dat daarmee aan de slag gaat? Welke directeur wil dat nou niet?